مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

123
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

463
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد ساختاری کتاب اخلاق اسلامی؛ مبانی و مفاهیم، بر اساس مدل های تحلیل محتوای توصیفی و ارتباطی

صفحات

 صفحه شروع 146 | صفحه پایان 165

چکیده

کتاب درسی به لحاظ ساختاری شاخص هایی دارد که درسی بودن آن را نشان می دهد. در این ساختار, هر درس باید حداقل دارای معیارهای اهداف, مقدمه یا پیش سازمان دهنده, متن, خلاصه, تمرین و منابعی برای مطالعه بیشتر-در حد مطلوب-باشد؛ در غیر آن, سطح کیفی آموزش کاهش می یابد. بنابراین, یکی از شیوه های اصلی برای ارزیابی کیفیت کتاب های درسی, نقد و بررسی آن ها به لحاظ شاخص های ساختاری است. از آنجا که «درس اخلاق اسلامی» از دروس عمومی دانشجویان در کلیه رشته های دانشگاهی است, در مقاله حاضر یکی از کتاب های نگارش یافته در این زمینه نقد شده و آن, اخلاق اسلامی؛ مبانی و مفاهیم, اثر مهدی علیزاده و جمعی از پژوهشگران است که در سال 1389 تالیف کرده اند. روش استفاده شده برای نقد کتاب, روش تحلیل محتوای کمی است. این تحلیل دارای هفت مدل در دو حوزه توصیفی و ارتباطی بوده, اما تنها امکان اجرای پنج مدل وجود داشت. نتایج پژوهش نشان می دهد که کتاب مورد نظر به رغم برتری نسبت به کتاب های هم تراز, به لحاظ ساختاری, دارای اشکالات جدی و نیز فاقد بخش های مهم مقدمه, خلاصه و منابعی برای مطالعه بیشتر است. براساس تحلیل محتوای توصیفی, 89 درصد اهداف و 36 درصد تمرین ها مطلوب نیستند و براساس تحلیل محتوای ارتباطی, 92 درصد اهداف با محتوا مرتبط اند؛ اما میان 35 درصد اهداف با تمرین ها ارتباطی وجود ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، سمیه سادات، و حبیبی، رضا. (1399). نقد ساختاری کتاب اخلاق اسلامی؛ مبانی و مفاهیم, بر اساس مدل های تحلیل محتوای توصیفی و ارتباطی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 24(46 )، 146-165. SID. https://sid.ir/paper/956168/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی سمیه سادات، حبیبی رضا. نقد ساختاری کتاب اخلاق اسلامی؛ مبانی و مفاهیم, بر اساس مدل های تحلیل محتوای توصیفی و ارتباطی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی[Internet]. 1399؛24(46 ):146-165. Available from: https://sid.ir/paper/956168/fa

    IEEE: کپی

    سمیه سادات موسوی، و رضا حبیبی، “نقد ساختاری کتاب اخلاق اسلامی؛ مبانی و مفاهیم, بر اساس مدل های تحلیل محتوای توصیفی و ارتباطی،” پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، vol. 24، no. 46 ، pp. 146–165، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/956168/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button