مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

778
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

724
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله بازی های فعال و تمرینات اگزرگیم بر کارکردهای اجرایی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 125

چکیده

 مقدمه: اختلال طیف اوتیسم به عنوان یک اختلال نورولوژیکی مطرح شده است که معمولا در سال های اولیه رشد کودک بروز می کند. هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر مداخله بازی های فعال و تمرینات اگزرگیم بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بود. روش: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه تجربی و از لحاظ هدف کاربردی است که با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. شرکت کنندگان تحقیق حاضر را کودکان 7 تا 10 ساله مبتلا به اختلال اوتیسم شهرستان گرگان در سال 1400 تشکیل دادند که از بین آن ها تعداد 36 نفر به روش در دسترس از دو مرکز انجمن اوتیسم به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه شامل مقیاس رتبه بندی اوتیسم گیلیام (گارز) و آزمون حافظه کاری بود. همچنین دستگاه اثر استروپ جهت سنجش توجه انتخابی استفاده گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و در قالب نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که یک دوره مداخله بازی های فعال بر حافظه کاری (0/001=P) و توجه انتخابی (0/001=P) تاثیر مثبت دارد. علاوه بر این نتایج نشان داد که یک دوره مداخله بازی های اگزرگیم نیز بر حافظه کاری (0/001=P) و توجه انتخابی (0/001=P) تاثیر مثبت دارد. نتیجه گیری: در مجموع نتایج حاصل از پژوهش حاضر بر اهمیت استفاده از بازی های فعال و تمرینات اگزرگیم در جهت بهبود و تقویت کارکردهای اجرایی در مولفه های توجه انتخابی و حافظه کاری کودکان اوتیسم با عملکرد بالا تاکید دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دانا، امیر، رضائی، روناک، و شمس، امیر. (1400). تاثیر مداخله بازی های فعال و تمرینات اگزرگیم بر کارکردهای اجرایی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 8(5 )، 113-125. SID. https://sid.ir/paper/956370/fa

    Vancouver: کپی

    دانا امیر، رضائی روناک، شمس امیر. تاثیر مداخله بازی های فعال و تمرینات اگزرگیم بر کارکردهای اجرایی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1400؛8(5 ):113-125. Available from: https://sid.ir/paper/956370/fa

    IEEE: کپی

    امیر دانا، روناک رضائی، و امیر شمس، “تاثیر مداخله بازی های فعال و تمرینات اگزرگیم بر کارکردهای اجرایی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 8، no. 5 ، pp. 113–125، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/956370/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا