مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

436
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

594
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی میزان فعالیت بدنی و عوامل موثر بر آن در دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر رفسنجان: کاربرد نظریه شناختی-اجتماعی، سال 1397

صفحات

 صفحه شروع 188 | صفحه پایان 197

چکیده

 زمینه و هدف سازمان جهانی بهداشت, عدم فعالیت بدنی مناسب را یکی از پنج عامل اصلی چاقی و اضافه وزن, معرفی می نماید, مطالعه حاضر با هدف شناسایی تعیین کننده های فعالیت بدنی دانش آموزان دختر شهر رفسنجان مبتنی بر نظریه شناختی-اجتماعی در سال 1397 انجام شد. روش بررسی مطالعه توصیفی-مقطعی حاضر در میان 640 نفر از دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر رفسنجان به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی اجرا شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه سه قسمتی اطلاعات دموگرافیک, ارزیابی رفتار فعالیت بدنی و تعیین کننده های آن بر اساس سازه های نظریه شناختی-اجتماعی بود. داده ها به کمک نرم افزار SPSS-18 و با استفاده از آزمون های آماری من ویتنی, آزمون کروسکال والیس, همبستگی اسپیرمن و مدل رگرسیون خطی چندگانه در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته ها میانگین زمان فعالیت بدنی دانش آموزان دختر برابر 28/79 دقیقه در هفته بود. به استثناء عوامل محیطی, میزان انجام فعالیت بدنی دانش آموزان با تمام سازه های نظریه شناختی اجتماعی, و هم چنین با سطح تحصیلات بالاتر پدر و مادر, شاخص توده بدنی پایین تر و عضویت در تیم های ورزشی رابطه معنی دار آماری داشت (p≤ 0. 05). تحلیل رگرسیون چندگانه, تقویت اجتماعی را قوی ترین پیش بینی کننده فعالیت بدنی در دانش آموزان نشان داد (05/0p<, 129/0=β ). نتیجه گیری میزان فعالیت بدنی 8/95% دانش آموزان دختر, کمتر از میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی (60 دقیقه در روز) است, لذا طراحی, اجرا و ارزشیابی برنامه های مداخله ای در سطح اجتماع پیشنهاد می گردد

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمان اهری، زهرا، اسدپور، محمد، مازار، لیلی، و نصیرزاده، مصطفی. (1400). ارزشیابی میزان فعالیت بدنی و عوامل موثر بر آن در دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر رفسنجان: کاربرد نظریه شناختی-اجتماعی, سال 1397. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 15(3 )، 188-197. SID. https://sid.ir/paper/956473/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمان اهری زهرا، اسدپور محمد، مازار لیلی، نصیرزاده مصطفی. ارزشیابی میزان فعالیت بدنی و عوامل موثر بر آن در دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر رفسنجان: کاربرد نظریه شناختی-اجتماعی, سال 1397. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1400؛15(3 ):188-197. Available from: https://sid.ir/paper/956473/fa

    IEEE: کپی

    زهرا سلیمان اهری، محمد اسدپور، لیلی مازار، و مصطفی نصیرزاده، “ارزشیابی میزان فعالیت بدنی و عوامل موثر بر آن در دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر رفسنجان: کاربرد نظریه شناختی-اجتماعی, سال 1397،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 15، no. 3 ، pp. 188–197، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/956473/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button