مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

378
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

493
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جلوه های صبح و سحر در ادبیات منظوم ایران

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 155

چکیده

 زمینه و هدف: عوامل طبیعت از دیر باز مورد توجه بسیاری از شعرای زبان فارسی بوده است. در این میان, صبح و سحر بخاطر ظرفیتهای زیبایی شناسانه, هنری و معنایی بیش از دیگر عوامل در شعر شاعران بتصویر کشیده شده است. این پژوهش بر آن است به بررسی کاربرد این واژه ها از نظر ترکیبهای اضافی, استعاری و تصاویر شعری, در شعر شاعران بزرگ زبان فارسی تا قرن هشتم بپردازد. روش مطالعه: در این پژوهش با روش تحلیل نظری و مطالعه کتابخانه ای به بررسی کاربرد واژه صبح و سحر در ابعاد مختلف در شعر شاعران بزرگ زبان فارسی چون رودکی, فردوسی, منوچهری, ناصرخسرو, مسعودسعد سلمان, خیام, سنایی, انوری, خاقانی, نظامی, عطار, مولوی, و سعدی پرداخته است. یافته ها: تصویر صبح و سحر در شعر شاعران زبان فارسی, ابتدا بصورت واقع گرایانه و زیبایی شناسانه بوده ولی بعد از راهیابی عرفان به زبان شعر که سنایی آن را شروع کرد, صبح و سحر نیز بواسطه خلوت شبانه و زمان مکاشفات و تجلیات عارفانه و از طرفی, قرار دادن ظرفیت زمانی دعا و مناجات و استغفار در قرآن, بسامد بالایی در شعر عرفانی پیدا کرد. بعد از سنایی در میان شعرا خاقانی, مولوی, و حافظ بیشترین کاربرد معنایی و استعاری را با صبح و سحر بکار برده اند. نتیجه گیری: این واژه ها ابتدا بواسطه شعر عرفانی در زبان فارسی گسترش پیدا کرده و در نهایت هم در سطح معنایی و هم در سطح زبانی باعث گسترش واژگانی و غنای زبان فارسی شده اند تا جایی که کمتر شاعری را میتوان یافت که به تصویرسازی با این واژه نپرداخته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتحی لوشانی، کامبیز، پورخالص، شکراله، و اسدالهی، خدابخش. (1400). جلوه های صبح و سحر در ادبیات منظوم ایران. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 14(7 (پیاپی 65) )، 137-155. SID. https://sid.ir/paper/956537/fa

    Vancouver: کپی

    فتحی لوشانی کامبیز، پورخالص شکراله، اسدالهی خدابخش. جلوه های صبح و سحر در ادبیات منظوم ایران. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1400؛14(7 (پیاپی 65) ):137-155. Available from: https://sid.ir/paper/956537/fa

    IEEE: کپی

    کامبیز فتحی لوشانی، شکراله پورخالص، و خدابخش اسدالهی، “جلوه های صبح و سحر در ادبیات منظوم ایران،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 14، no. 7 (پیاپی 65) ، pp. 137–155، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/956537/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا