مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

210
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

131
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل خطاهای دانش آموزان دوزبانه ترکی آذربایجانی-فارسی در کاربرد فعل فارسی بر اساس انگاره چهار تک واژ

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 119

چکیده

 تحقیق حاضر, خطاهای دانش آموزان دوزبانه ترکی آذربایجانی فارسی در کاربرد نشانه های تصریفی فعل فارسی را بر اساس انگاره چهار تک واژ, مطالعه کرده است. داده ها از نوشته های 50 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه های سوم و چهارم ابتدایی مناطق روستایی شهرستان مشگین شهر گردآوری شد. ابتدا نشانه های تصریفی فعل زبان فارسی در چارچوب انگاره چهار تک واژ, به دو گروه تک واژهای نظام مند متقدم (نشانه های نفی, امری, مجهول و سببی) و تک واژهای نظام مند بیرونی متاخر (نشانه های شخص و شمار, زمان, نمود و وجه التزامی) تقسیم شد. با استخراج و دسته بندی خطاها, مشخص شد که دانش آموزان هر دو پایه, در کاربرد تک واژهای نظام مند بیرونی متاخر فعل نسبت به تک واژهای نظام مند متقدم آن مشکل دارند و آن ها را دیرتر یاد می گیرند. به نظر می رسد که بین ماهیت انواع مختلف تک واژها (فعال شدن تک واژها در سطوح انتزاعی تولید گفتار) و ترتیب فراگیری آن ها, ارتباط وجود دارد. تک واژهای نظام مند بیرونی متاخر در سطح متاخرتر فرایند تولید انتزاعی, با فراخوان چارچوب نحوی ساخت واژی زبان مقصد, انتخاب می شوند, در حالی که انتخاب تک واژهای نظام مند متقدم به صورت غیرمستقیم در سطح مفهومی واژگانی و هم زمان با انتخاب مستقیم تک واژهای محتوایی, صورت می گیرد. نتایج تحقیق حاضر در انطباق با مطالعه ویی (2000) است که با اتکا به انگاره چهار تک واژ, ترتیب فراگیری انواع تک واژها را تبیین کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، غلامحسین. (1400). تحلیل خطاهای دانش آموزان دوزبانه ترکی آذربایجانی-فارسی در کاربرد فعل فارسی بر اساس انگاره چهار تک واژ. جستارهای زبانی، 12(2 (62 پیاپی) )، 95-119. SID. https://sid.ir/paper/956612/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری غلامحسین. تحلیل خطاهای دانش آموزان دوزبانه ترکی آذربایجانی-فارسی در کاربرد فعل فارسی بر اساس انگاره چهار تک واژ. جستارهای زبانی[Internet]. 1400؛12(2 (62 پیاپی) ):95-119. Available from: https://sid.ir/paper/956612/fa

    IEEE: کپی

    غلامحسین حیدری، “تحلیل خطاهای دانش آموزان دوزبانه ترکی آذربایجانی-فارسی در کاربرد فعل فارسی بر اساس انگاره چهار تک واژ،” جستارهای زبانی، vol. 12، no. 2 (62 پیاپی) ، pp. 95–119، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/956612/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button