مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

702
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

543
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه صحو و سکر در طریقت صفوی

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 101

چکیده

 زمینه و هدف سکر و صحو, دو گونه مشی و حال صوفیانه است که از آنها به مستی و هشیاری نیز تعبیر میشود. سکر, حالت وجد صوفیانه و غرق شدن سالک را در محبت الهی نشان میدهد و صحو هوشیاری صوفی در مرتبتی قبل از سکر و یا پس از آن است که سالک در آن صورت بشری دارد. بر سر موضوع تقدم این دو حال, میان صوفیان اختلاف است. شیخ صفی الدین اردبیلی از پیروان جنید و قایل به تقدم صحو بر سکر بود. با آنکه شیخ اهل صحو بود, با سکر در قالب وجد و سماع نیز بیگانه نبود. پیروان شیخ صفی هم بر مکتب او بودند و این حال میان پیروان فرزندان و نوادگان شیخ صفی تا دوران خواجه علی پیش رفت. اما پس از آن تحولی در این مفهوم روی داد و «صوفی», در مکتب شیخ صفی, به مرور, مفهوم دیگری پیدا نمود. پژوهش حاضر در پی یافتن علت این تحول و چگونگی آن است. روش مطالعه نتایج این پژوهش به روش توصیفی بر مبنای منابع کتابخانه ای از منابع عرفانی و تاریخی بدست آمده است. یافته ها یافته های این پژوهش نشان میدهد گرایش صفویان به قدرت و تلاش ایشان در این مسیر به تحول مفهوم این دو حال کمک کرد و با به حکومت رسیدن صفویان و ضرورت ملک داری و ایجاد نهادهای اداری, در آغاز تاسیس دولت صفوی, بمرور رفتار صوفیانه توسط نهادهای حکومتی و نیز دستگاه دینی محدود شد تا اینکه در اواخر سلطنت صفویان این محدودیت به اوج خود رسید. نتیجه گیری سکر و صحو که دو حالت صوفیانه بود, میان صفویان هم با اندکی اختلاف در تقدم و تاخر آنها, رایج بود و این روش تا دورانی که شیوخ صفویه گرایش به قدرت سیاسی پیدا نکرده بودند رعایت میشد اما پس از آن بمرور به فراموشی سپرده شد و با روی کار آمدن سلطنت صفویه ضرورتهایی ایجاد شد تا صفویان در حذف و کنار گذاشتن این آداب جدیت به خرج دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی صادقیان نجف آبادی، علیرضا، فتح الهی، علی، و ابویی مهریزی، محمدرضا. (1401). جایگاه صحو و سکر در طریقت صفوی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 15(1 (پیاپی 71) )، 87-101. SID. https://sid.ir/paper/957175/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی صادقیان نجف آبادی علیرضا، فتح الهی علی، ابویی مهریزی محمدرضا. جایگاه صحو و سکر در طریقت صفوی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1401؛15(1 (پیاپی 71) ):87-101. Available from: https://sid.ir/paper/957175/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا حاجی صادقیان نجف آبادی، علی فتح الهی، و محمدرضا ابویی مهریزی، “جایگاه صحو و سکر در طریقت صفوی،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 15، no. 1 (پیاپی 71) ، pp. 87–101، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/957175/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button