مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,141
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,082
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی آموزش تفکر انتقادی واثربخشی آن بر مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 134

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش, طراحی الگوی آموزش تفکر انتقادی و اثربخشی آن بر مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی استان خراسان رضوی بود. روش تحقیق آمیخته, یعنی کمّی و سپس کیفی است؛ در بخش کمّی, جامعه ی آماری شامل تمام دانش آموزان پسر پایه ی ششم ابتدایی استان خراسان رضوی درسال تحصیلی 98-1397 بود که با استفاده از یک طرح نیمه آزمایشی (پیش آزمون, پس آزمون با گروه کنترل) از بین دانش آموزان پایه ی ششم استان خراسان رضوی 75نفر به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای تحقیق و گردآوری داده ها از مقیاس تفکر انتقادی کالیفرنیا و برای محاسبه ی ضریب پایایی از آلفای کرونباخ استفاده گردید. بر این اساس برای این پرسشنامه ضریب روایی81/0 و ضریب پایایی معادل 84/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانه, میانگین و. . . ) و استنباطی(T تک نمونه ای, تحلیل واریانس) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS21 انجام شد. بخش کیفی مطالعه از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه و نمونه ی مورد مطالعه افرادی را شامل می شد که به شکل هدفمند در بخش کمی مورد مطالعه قرار گرفتند و حجم نمونه بر اساس اشباع نظری تعیین شد. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه ی نیمه ساختاریافته و برای اعتباریابی داده ها از معیار گوبا و لینکون استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش کوربین و استراوس انجام شد که در این روش داده ها به سه سطح باز, محوری و انتخابی تقسیم می شوند. در بخش کیفی, نتایج تحقیق منجر به طراحی الگویی شد که شامل هفت بُعد (تحلیل و ارزیابی, روحیه ی نقد, خلاقیت, مهارت های زندگی, تفکر انتقادی, عزت نفس و یادگیری) بود. نتایج در بخش کمی تحقیق نشان داد که الگوی طراحی شده موجب افزایش مهارت های انتقادی و تفکر انتقادی دانش آموزان شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ساجدی راد، هادی، جهانی، جعفر، شفیعی سروستانی، مریم، و محمدی، مهدی. (1400). طراحی الگوی آموزش تفکر انتقادی واثربخشی آن بر مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 18(43 (پیاپی 70) )، 113-134. SID. https://sid.ir/paper/957306/fa

    Vancouver: کپی

    ساجدی راد هادی، جهانی جعفر، شفیعی سروستانی مریم، محمدی مهدی. طراحی الگوی آموزش تفکر انتقادی واثربخشی آن بر مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1400؛18(43 (پیاپی 70) ):113-134. Available from: https://sid.ir/paper/957306/fa

    IEEE: کپی

    هادی ساجدی راد، جعفر جهانی، مریم شفیعی سروستانی، و مهدی محمدی، “طراحی الگوی آموزش تفکر انتقادی واثربخشی آن بر مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 18، no. 43 (پیاپی 70) ، pp. 113–134، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/957306/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا