مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

157
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

475
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کیفیت سنجی تربیت زیبایی شناسانه دانشجویان معماری در مراکز آموزش عالی (نمونه موردی: مراکز آموزش عالی استان گیلان)

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 112

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت تربیت زیبایی شناسانه دانشجویان معماری در مراکز آموزش عالی استان گیلان و تبیین اهمیت آن در شکل گیری گرایشات و سلیقه زیبایی شناختی آن ها, در سال تحصیلی 98-99 صورت پذیرفت. روش پژوهش با توجه به ماهیت آن در شمار تحقیقات توصیفی-تحلیلی و در طیف مطالعات ارزشیابی قرار می گیرد. برای جمع آوری داده ها, از دو نوع پرسشنامه ی تدوین شده مبتنی بر الگوی استخراج شده از بخش کیفی پژوهش, در طیف لیکرت و پرسشنامه ی تصویری بهره گرفته شد. برای آزمون روایی پرسشنامه از روش روایی محتوا استفاده شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه, از ضریب آلفای کرونباخ و برای محاسبه ی آن از نسخه 21 نرم افزار SPSS, در دو مرحله بهره گرفته شد که به ترتیب معادل 89/0 و 92/0 به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد, دانشجویان هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در جریان آموزش, از دانش زیبایی شناسانه بالاتری نسبت به بینش و توانش زیبایی-شناسانه برخوردار شده اند؛ به گونه ای که در دوره ی کارشناسی, نمرات کسب شده در حوزه ی دانش 39/3, در حوزه ی بینش 12/3 و در حوزه ی توانش 86/2 برآورد شد. در دوره ی کارشناسی ارشد نیز, نمرات کسب شده در حوزه های مذکور به ترتیب معادل 57/3, 18/3 و 98/2 به دست آمد. این امر در گرایش محسوس سلیقه ی زیبایی شناختی دانشجویان به زیبایی فرمال نیز نمود یافت؛ به عبارت دیگر بر اساس یافته ها, گرایش یک جانبه ی جریان آموزشی به سمت بنیان آموزش در این عرصه, در حال تربیت معمارانی تک قطبی در دیدگاه زیبایی شناسانه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صیحانی، محدثه، صفری، حسین، کریمی آذری، امیررضا، و صلواتیان، سیده مامک. (1400). کیفیت سنجی تربیت زیبایی شناسانه دانشجویان معماری در مراکز آموزش عالی (نمونه موردی: مراکز آموزش عالی استان گیلان). پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 18(43 (پیاپی 70) )، 93-112. SID. https://sid.ir/paper/957667/fa

    Vancouver: کپی

    صیحانی محدثه، صفری حسین، کریمی آذری امیررضا، صلواتیان سیده مامک. کیفیت سنجی تربیت زیبایی شناسانه دانشجویان معماری در مراکز آموزش عالی (نمونه موردی: مراکز آموزش عالی استان گیلان). پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1400؛18(43 (پیاپی 70) ):93-112. Available from: https://sid.ir/paper/957667/fa

    IEEE: کپی

    محدثه صیحانی، حسین صفری، امیررضا کریمی آذری، و سیده مامک صلواتیان، “کیفیت سنجی تربیت زیبایی شناسانه دانشجویان معماری در مراکز آموزش عالی (نمونه موردی: مراکز آموزش عالی استان گیلان)،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 18، no. 43 (پیاپی 70) ، pp. 93–112، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/957667/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button