مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

694
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

686
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی موانع و چالش های کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس ایران

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 70

چکیده

فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک جزء مهم از مرحله آموزش در کلاس های درس است. روش پژوهش با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی (مصاحبه های عمیق و اکتشافی با انجام عمل پالایش) انجام شد. در رویکرد کیفی, از روش هدفمند و برای تدوین پرسش نامه از مصاحبه با استادان گروه علوم تربیتی دانشگاه و مدیران ارشد و خبرگان آموزش و پرورش به تعداد 20 نفر استفاده شد. در رویکرد کمی, از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس ایران (105968 نفر) تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی-خوشه ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 383 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها به روش میدانی و از پرسش نامه محقق ساخته موانع و چالش های کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با 75 سوال و 14 مولفه استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و روایی همگرای آن با استفاده از ضرایب میانگین واریانس استخراجی (AVE) محاسبه شد که مقادیر AVE برای تمام مولفه ها بزرگتر از 5/0 بود. همچنین برای تمام مولفه ها, آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بالاتر از 7/0 محاسبه و تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که موانع و چالش های کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای چهارده مولفه (موانع ساختاری, موانع آموزشی, موانع منابع انسانی, موانع تجهیزات و مواد آموزشی, موانع مدیریتی, موانع خدمات پشتیبانی معلمان, عدم آمادگی شناختی معلمان, عدم تربیت معلمان برای تدریس در الگوی نوین تدریس, موانع انگیزشی, موانع فرهنگی, موانع اقتصادی, موانع اجتماعی, موانع سازمانی و موانع فردی) است که مولفه عدم تربیت معلمان برای تدریس در الگوی نوین تدریس دارای بیشترین سهم و مولفه موانع فردی دارای کم ترین سهم است. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک دو نرم افزار SPSS20 و PLS انجام شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    توکلی ابندانسری، معصومه، و حلاجیان، ابراهیم. (1400). شناسایی موانع و چالش های کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس ایران. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، 9(1 )، 49-70. SID. https://sid.ir/paper/957680/fa

    Vancouver: کپی

    توکلی ابندانسری معصومه، حلاجیان ابراهیم. شناسایی موانع و چالش های کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس ایران. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)[Internet]. 1400؛9(1 ):49-70. Available from: https://sid.ir/paper/957680/fa

    IEEE: کپی

    معصومه توکلی ابندانسری، و ابراهیم حلاجیان، “شناسایی موانع و چالش های کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس ایران،” مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، vol. 9، no. 1 ، pp. 49–70، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/957680/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا