مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

243
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

122
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی جاری در مراکز بهداشتی-درمانی بر نوع و پیامدهای زایمان: مطالعه توصیفی-تحلیلی

صفحات

 صفحه شروع 364 | صفحه پایان 372

چکیده

 پیش زمینه و هدف: از علل مهم گرایش زنان به انجام سزارین, فقدان آگاهی, نگرش منفی به زایمان طبیعی و ترس از درد زایمان است. این مطالعه با هدف تاثیر برنامه های آموزشی جاری در مراکز بهداشتی-درمانی بر نوع و پیامدهای زایمانی صورت گرفته است. مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی و مورد-شاهد از نوع آینده نگر که در سال 1396-1395 اجرا شد. جامعه پژوهش شامل مادران باردار مراجعه کننده به مراکز برگزاری آموزش دوران بارداری شهرستان ساوه بود. کلیه سرفصل های جلسات بر اساس پروتکل های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و توسط ماماهای دارای گواهی 60 ساعته زایمان فیزیولوژیک آموزش داده شد. داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: مشخصات دموگرافیک بین دو گروه اختلاف معنی دار نداشت. ازنظر نوع زایمان بین دو گروه اختلاف معنی دار مشاهده و در گروه مورد میزان سزارین بیشتر مشاهده شد (011/0 p=). میانگین طول مدت مرحله اول و دوم زایمان در گروه مورد بیشتر مشاهده شد (01/=0 p). میزان پارگی و اپی زیاتومی در گروه مورد بیشتر مشاهده شد (001/0 p=). میزان بستری شدن نوزاد در 24 ساعت اول پس از تولد در گروه شاهد بیشتر مشاهده شد (03/=0 p). بحث و نتیجه گیری: آموزش های کنونی تاثیری بر بهبود پیامدهای زایمانی نداشته است. با توجه به نتایج مطالعات مشابه, بایستی در این زمینه اصلاحات مناسب صورت گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، مهری، دخش، شیدا، و انتظامی، المیرا. (1398). تاثیر برنامه آموزشی جاری در مراکز بهداشتی-درمانی بر نوع و پیامدهای زایمان: مطالعه توصیفی-تحلیلی. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، 30(5 )، 364-372. SID. https://sid.ir/paper/958054/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی مهری، دخش شیدا، انتظامی المیرا. تاثیر برنامه آموزشی جاری در مراکز بهداشتی-درمانی بر نوع و پیامدهای زایمان: مطالعه توصیفی-تحلیلی. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)[Internet]. 1398؛30(5 ):364-372. Available from: https://sid.ir/paper/958054/fa

    IEEE: کپی

    مهری رضایی، شیدا دخش، و المیرا انتظامی، “تاثیر برنامه آموزشی جاری در مراکز بهداشتی-درمانی بر نوع و پیامدهای زایمان: مطالعه توصیفی-تحلیلی،” مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، vol. 30، no. 5 ، pp. 364–372، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/958054/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button