مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

313
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

از حیوان انگاری تا تخریب ساختار زبان نمایشی: (عدم) معنا نزد بکت از خلال ملاحظاتی بر دریافت نمایش نامه های او در ایران

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 188

چکیده

 تئاتر آبزورد (پوچ گرای) ساموئل بکت, بی بدیل و فلسفی ترین در نوع خود میان همه ی آثار نمایشی پست مدرن فرانسه زبان, گفتمانِ انسانی است ترسیده و مصیبت زده که, متاثر از خشونت های غیر قابل توصیف جنگ خانمان سوز جهانی دوم, به شدت در هستی ” احساس دل زدگی و بی معنایی“ می کند. بِکت شخیصیت های سال خورده و علیل خود را در مرز بین هستی و نیستی ترسیم و به هر بیان ممکن این نکته را به ذهن مخاطب متبادر می سازد که در آن, جز اندکی دلقک بازی با کلامی الکن و بی سرانجام, ” اتفاق (خاصی)“ نمی افتد. این پدیده در نگاه منتقدین تئاتر پست مدرن غربی زاده ی مفهوم وجودی-فلسفی بزرگی چون ” انسان زدایی“ است که در نهایت به ساختار شکنی فکری و تخریب زبان نمایش می انجامد. بِکت با برجسته کردن ویژگی مینی مالیستی و استحاله پذیری شخصیت ها, کلام آنها و اشیاء نمایشی خود, (Peter Brook, 1977), تماشاچی-خواننده را به تامل در واپسین لحظات حضور این بی خانمان ها در صحنه ی نمایش (هستی) از ورای درانتظار گودو, پایان بازی و روزهای خوش فرا می خواند. آنچه در این بازی به اصطلاح پوچ بیش از همه جلب نظر می کند, القاء بی هویتی انسان معاصر (از ورای جسم مریض و از کارافتاده شخصیت ها), بی معنایی هستی, اضمحلال اندیشه و معناگریزی زبان است که خود محل بحث و بررسی در پژوهش حاضر خواهد بود. اما این معناگریزی را می توان نوعی کنایه به هنر از جانب بِکت در نظر گرفت که درصدد است با تعریف مجدد از حقیقت و هنر که سودای انعکاس این حقیقت را دارد, آن را از بن بستی که در آن قرار گرفته رهایی بخشد. نکته ای که خوانش ما از پژوهش-هایی که در ایران در زمینه ی این آثار صورت گرفته و بنا به فراخور هر مورد به آنها اشاره خواهیم کرد آن را تأیید می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی آغداش، محمد، و آسیب پور، محسن. (1398). از حیوان انگاری تا تخریب ساختار زبان نمایشی: (عدم) معنا نزد بکت از خلال ملاحظاتی بر دریافت نمایش نامه های او در ایران. قلم، 15(29 )، 163-188. SID. https://sid.ir/paper/958366/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی آغداش محمد، آسیب پور محسن. از حیوان انگاری تا تخریب ساختار زبان نمایشی: (عدم) معنا نزد بکت از خلال ملاحظاتی بر دریافت نمایش نامه های او در ایران. قلم[Internet]. 1398؛15(29 ):163-188. Available from: https://sid.ir/paper/958366/fa

    IEEE: کپی

    محمد محمدی آغداش، و محسن آسیب پور، “از حیوان انگاری تا تخریب ساختار زبان نمایشی: (عدم) معنا نزد بکت از خلال ملاحظاتی بر دریافت نمایش نامه های او در ایران،” قلم، vol. 15، no. 29 ، pp. 163–188، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/958366/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button