مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

314
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

473
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: واکاوی تعارض آراء مفسران عامه در معنای «یعصمک» با احادیث مسموم شدن پیامبر (ص) (عنوان عربی: تعارض آراء مفسری العامة فی معنی «یعصمک» مع أحادیث تسمیم النبی (ص))

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 162

کلیدواژه

عصمت پیامبر(ص)Q1
مسموم شدن پیامبر(ص)Q1
شهادت پیامبر(ص).(کلیدواژه عربی:التفسیر الکلامیQ1
عصمة النبی(ص)Q1
تسمیم النبی(ص)Q1
شهادة النبی (ص))Q1

چکیده

 چکیده فارسی: در آیه تبلیغ عبارت وعده حفظ الهی خطاب به پیامبر(ص) با عبارت «یَعْ صِمُکَ مِنَ النَّاسِ» دیده می شود, ولی تصریح نشده که این حفظ, ناظر به کدام شأن ایشان است: هرگونه صدمات بدنی, حفظ جان از قتل, حفظ آرمان و دین پیامبر را می تواند شامل شود. مفسران شیعه بر پایه شأن نزول و سیاق آیات معتقدند مراد آیه نمی تواند حفظ جان پیامبر(ص) باشد اما مفسران عامه به دلیل عدم پذیرش شأن نزول, معتقدند مراد آیه «حفظ جان نبی» است. ازاین رو به ورطه تعارض ها و ناهماهنگی های متعددی افتاده اند, ازجمله: تعارض با آیات دیگر و نیز روایات سبب نزول و بدیهیات عقلی. ازآنجاکه بین قرآن و سنّت در هندسة فهم دینی نباید تعارضی باشد, عالمان عامه باید این تعارض را برطرف کنند. اما چون روایات مسمومیت را خود پذیرفته اند و نمی توانند ردّ کنند, منصفانه ترین راه, پذیرش شأن نزول آیه است. چکیده عربی: فی آیة التبلیغ وعد الهی للنبی(ص) بحفظه وهو ما جاء فی عبارة: «یعْ صِمُکَ مِنَ النَّاس», ولکن لم یصرح أی جوانبه وشؤونه مشمولة بهذا الحفظ, وهو ما یمکن أن یشمل أی نوع من الاصابات الجسدیة, وحفظ النفس من القتل, وحفظ دین النبی واهدافه. یعتقد المفسرون الشیعة علی أساس شأن نزول الآیات وسیاقها أن المراد من الآیة لیس حفظ نفس النبی(ص) فی حین أن عدم قبول مفسری العامة لشأن نزول الآیة دفعهم الی الاعتقاد بأن المراد من الآیة «حفظ نفس النبی». وهذا أوقعهم فی تعارضات ومغالطات متعددة منها: التعارض مع آیات اخری وکذلک روایات سبب النزول والبدیهیات العقلیة. بما أن المفترض فی هندسة فهم الدین لا ینبغی أن یکون هناک تعارض بین القرآن والسنّة, لذلک یتعیّن علی علماء العامة حلّ هذا التعارض, ولکن بما أنهم یقبلون روایات تسمیمه ولا یمکنهم انکارها, لذلک فإن أقرب الطرائق الی الانصاف هو قبول شأن نزول الآیة.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اخوان مقدم، زهره، و زیدی جودکی، مجید. (1400). عنوان فارسی: واکاوی تعارض آراء مفسران عامه در معنای «یعصمک» با احادیث مسموم شدن پیامبر (ص) (عنوان عربی: تعارض آراء مفسری العامة فی معنی «یعصمک» مع أحادیث تسمیم النبی (ص)). مطالعات تفسیری، 12(45 )، 143-162. SID. https://sid.ir/paper/958492/fa

    Vancouver: کپی

    اخوان مقدم زهره، زیدی جودکی مجید. عنوان فارسی: واکاوی تعارض آراء مفسران عامه در معنای «یعصمک» با احادیث مسموم شدن پیامبر (ص) (عنوان عربی: تعارض آراء مفسری العامة فی معنی «یعصمک» مع أحادیث تسمیم النبی (ص)). مطالعات تفسیری[Internet]. 1400؛12(45 ):143-162. Available from: https://sid.ir/paper/958492/fa

    IEEE: کپی

    زهره اخوان مقدم، و مجید زیدی جودکی، “عنوان فارسی: واکاوی تعارض آراء مفسران عامه در معنای «یعصمک» با احادیث مسموم شدن پیامبر (ص) (عنوان عربی: تعارض آراء مفسری العامة فی معنی «یعصمک» مع أحادیث تسمیم النبی (ص))،” مطالعات تفسیری، vol. 12، no. 45 ، pp. 143–162، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/958492/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button