Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,846
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

612
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی مفهوم «درک» موضوع ماده 91 ق. م. ا. تحلیل میان رشته ای حقوق و علوم اعصاب شناختی

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 28

چکیده

 در ماده 91 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392, سه وضعیت به عنوان عوامل سقوط مجازات حد یا قصاص نوجوان بالغ معرفی شده اند: الف عدم درک ماهیت جرم؛ ب عدم درک حرمت جرم؛ ج شبهه در رشد و کمال عقل. به قرینه مواد 144 و 155 این قانون می توان دریافت که مفاهیم «عدم درک ماهیت جرم» و «عدم درک حرمت جرم» در حقیقت ارتباط نزدیکی با مفاهیم «شبهه موضوعی» و «شبهه حکمی» در حقوق کیفری دارند. اما در عین قرابت معنایی این مفاهیم, مؤلفه ی «ادراک» یک وجه تمایز اساسی میان آن ها محسوب می شود که متفاوت از «علم» در ماهیت تعریف شبهه حکمی و موضوعی است. در حقیقت, قانون گذار با بیان مقوله ی «درک» در این ماده سعی نموده تا مفهوم نوینی را به مبانی حقوق جزای اطفال و نوجوانان بیفزاید که البته به سبب ابهام و نقص نظری, موضوع مجادله برانگیزی است. ادراک, مفهوم انتزاعی و پیچیده ای در دانش عصب روان شناسی است که از مقولات شناختی مغز و وابسته به عملکرد ذهنی می باشد. پژوهش حاضر در تلاش است تا این مفهوم را در قرائت دانش نوین حقوق عصب شناختی تبیین نموده و شاخص های احراز آن را مشخص نماید. یافته های این پژوهش علاوه بر اینکه تا حد قابل توجهی خلأهای علمی را در این زمینه برطرف می سازد, دیدگاه و معیارهای مناسبی در رابطه با ادراک کودک معارض با قانون به دادرس ارائه می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پتفت، آرین، عباسی، محمود، و زالی، علیرضا. (1400). واکاوی مفهوم «درک» موضوع ماده 91 ق. م. ا. تحلیل میان رشته ای حقوق و علوم اعصاب شناختی. آموزه های حقوق کیفری، 18(21 )، 3-28. SID. https://sid.ir/paper/958716/fa

    Vancouver: کپی

    پتفت آرین، عباسی محمود، زالی علیرضا. واکاوی مفهوم «درک» موضوع ماده 91 ق. م. ا. تحلیل میان رشته ای حقوق و علوم اعصاب شناختی. آموزه های حقوق کیفری[Internet]. 1400؛18(21 ):3-28. Available from: https://sid.ir/paper/958716/fa

    IEEE: کپی

    آرین پتفت، محمود عباسی، و علیرضا زالی، “واکاوی مفهوم «درک» موضوع ماده 91 ق. م. ا. تحلیل میان رشته ای حقوق و علوم اعصاب شناختی،” آموزه های حقوق کیفری، vol. 18، no. 21 ، pp. 3–28، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/958716/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا