مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

128
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

455
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ساخت آغازگری در کتب انگلیسی دانشگاهی با اهداف ویژه: مقایسه تالیفات نویسندگان ایرانی با غیرایرانی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 33

چکیده

 در پژوهش حاضر, و از منظر فرانقش متنی از رویکرد نقش گرای هلیدی, شباهت ها و تفاوت های احتمالی شیوه بهره مندی ازساخت آغازگری کتب زبان تخصصی گرایش های علوم انسانی و مهندسی سازمان «سمت», از نویسندگان ایرانی و کتب همسان از نویسندگان غیر ایرانی بررسی می شود. روش پژوهش, توصیفی-تحلیلی و جامعه آماری آن 32 متن خواندنی از منابع مورد نظر است. طبق نتایج پژوهش, در میزان استفاده از آغازگرها در کل پیکره, در بین نویسندگان و در گرایش های تحلیلی, تفاوت زیادی دیده نمی شود؛ زیرا, آغازگر تجربی صد در صد, آغازگر ساده بیش از آغازگر مرکب (76% در برابر 24%) و آغازگر متنی بیش ازآغازگر بینافردی (5/22% در برابر 2%) کاربرد دارد. علت اصلی آن به ژانر بودن تالیفات آن ها مربوط می شود. بر پایه یافته های پژوهش: جایگاه آغازگر در زبان انگلیسی معنادار است و در تدوین کتب دانشگاهی, به ویژه در کتب زبان تخصصی, رعایت می شود؛ شباهت زیاد و هم سویی چارچوب نگارش نویسندگان مختلف با نظریه نقش گرایی نشان دهنده کارآمدی این دیدگاه در ارزیابی کتب علمی است؛ مولفان به اثربخشی فرانقش متنی به منزله ابزاری در گسترش و انسجام متن و میزان بهره وری از آن در تفکیک ژانرهای مختلف دانشگاهی توجه دارند و در نهایت این که انتخاب کتاب درسی بر این مبنا که نویسنده آن ایرانی یا غیر ایرانی باشد, معیار مناسبی نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دارابی، مهناز، طهماسبی، سهیلا، ایزدی، احمد، و شرفی، ساسان. (1399). بررسی ساخت آغازگری در کتب انگلیسی دانشگاهی با اهداف ویژه: مقایسه تالیفات نویسندگان ایرانی با غیرایرانی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 24(47 )، 1-33. SID. https://sid.ir/paper/958852/fa

    Vancouver: کپی

    دارابی مهناز، طهماسبی سهیلا، ایزدی احمد، شرفی ساسان. بررسی ساخت آغازگری در کتب انگلیسی دانشگاهی با اهداف ویژه: مقایسه تالیفات نویسندگان ایرانی با غیرایرانی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی[Internet]. 1399؛24(47 ):1-33. Available from: https://sid.ir/paper/958852/fa

    IEEE: کپی

    مهناز دارابی، سهیلا طهماسبی، احمد ایزدی، و ساسان شرفی، “بررسی ساخت آغازگری در کتب انگلیسی دانشگاهی با اهداف ویژه: مقایسه تالیفات نویسندگان ایرانی با غیرایرانی،” پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، vol. 24، no. 47 ، pp. 1–33، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/958852/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button