مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

900
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

728
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بازی درمانی دلبستگی محور بر خودکارآمدی والدینی مادران، تنظیم هیجانی و سازگاری اجتماعی کودکان دارای اضطراب جدایی: مطالعه موردی

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 132

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی دلبستگی محور بر خودکارآمدی والدینی مادران, تنظیم هیجانی, سازگاری اجتماعی و اضطراب کودکان دارای اضطراب جدایی است. روش اجرا: پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع تک آزمودنی خط پایه منفرد A. B بود. جامعه آماری شامل مادران و کودکان دارای اضطراب جدایی است که در مدت 4 ماه در سال 1399 به مرکز مشاوره و روان شناسی پردیس شهر اصفهان مراجعه کردند. از این جامعه تعداد 3 کودک 5/3 تا 6 سال دارای اضطراب جدایی به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. کودکان همراه با مادرانشان در بازی درمانی دلبستگی محور به مدت 8 جلسه و هرجلسه 45 دقیقه به صورت انفرادی شرکت کردند. جهت ارزیابی اثربخشی بسته از پرسشنامه خودکارآمدی والدینی (دومکا, 1996), چک لیست تنظیم هیجانی (شیلدز و سیتچی, 1998), پرسشنامه مهارت اجتماعی (ماتسون, 1983) و پرسشنامه اضطراب کودکان پیش دبستانی (اسپنس, 2001) استفاده شد. نتایج با استفاده از رسم نمودار و درصد بهبودی اندازه اثر نشان داده شد. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که در مرحله پس آزمون و پیگیری, اضطراب کودکان کاهش و خودکارآمدی والدینی مادران, تنظیم هیجانی و سازگاری اجتماعی کودکان افزایش معناداری داشته است. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که حضور مولفه های دلبستگی در مداخله بازی درمانی دلبستگی محور موجب بهبود عملکرد رابطه مادر و کودک و کاهش اضطراب کودکان اضطراب جدایی می شود, و راهبردهای کارآمدی را برای درمان مشکلات رفتاری و اضطراب جدایی کودکان دارای مشکلات دلبستگی در اختیار والدین و مراکز روان درمانی کودکان قرار می دهد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی، مریم، اکبری چرمهینی، صغرا، بهرامی، علیرضا، و سیدموسوی، پریساسادات. (1401). اثربخشی بازی درمانی دلبستگی محور بر خودکارآمدی والدینی مادران, تنظیم هیجانی و سازگاری اجتماعی کودکان دارای اضطراب جدایی: مطالعه موردی. روان شناسی کاربردی، 16(2 (پیاپی 62) )، 107-132. SID. https://sid.ir/paper/959091/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی مریم، اکبری چرمهینی صغرا، بهرامی علیرضا، سیدموسوی پریساسادات. اثربخشی بازی درمانی دلبستگی محور بر خودکارآمدی والدینی مادران, تنظیم هیجانی و سازگاری اجتماعی کودکان دارای اضطراب جدایی: مطالعه موردی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1401؛16(2 (پیاپی 62) ):107-132. Available from: https://sid.ir/paper/959091/fa

    IEEE: کپی

    مریم صادقی، صغرا اکبری چرمهینی، علیرضا بهرامی، و پریساسادات سیدموسوی، “اثربخشی بازی درمانی دلبستگی محور بر خودکارآمدی والدینی مادران, تنظیم هیجانی و سازگاری اجتماعی کودکان دارای اضطراب جدایی: مطالعه موردی،” روان شناسی کاربردی، vol. 16، no. 2 (پیاپی 62) ، pp. 107–132، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/959091/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button