مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

223
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

540
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر تعهد سازمانی پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 64

چکیده

 مقدمه امروزه کاهش تعهد سازمانی پرستاران مشکلات سازمانی بسیاری مانند افزایش ترک خدمت, انگیزه پایین شغلی و کاهش عملکرد پرستار را به وجود آورده و در نتیجه سبب افت خدمات مراقبتی و بازده بیمارستان ها شده است. از آنجا که بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی, ارتباط وجود دارد؛ لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر تعهد سازمانی پرستاران انجام شد. روش کار یک مطالعه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل در سال 1393 در شهر بیرجند صورت گرفت. با استفاده از روش تصادفی ساده یک بیمارستان آموزشی به عنوان محل نمونه گیری پرستاران گروه مداخله و دیگری برای گروه کنترل انتخاب و سپس از میان پرستاران واجد شرایط, مجموعا 36 پرستار به روش در دسترس وارد مطالعه شدند. داده های مربوط به پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه توسط پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر به روش خودگزارشی دهی جمع آوری گردید. برنامه آموزشی مهارت هوش هیجانی, برگرفته از مدل برادبری و گریوز (Travis Brad berry and Jean Greaves) بود که در آن بر آموزش 4 مولفه خودآگاهی, خودمدیریتی, آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه طی 10 جلسه تاکید شده است. پس از مداخله, از افراد هر دو گروه, پس آزمون به عمل آمد. داده های جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSS (ویرایش 18) شد و با کمک آزمون های آماری تی مستقل, و تی زوجی در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: میانگین نمره تعهد سازمانی کل قبل 74/22 ± 25/94 و بعد 77/2 ± 56/98 از آموزش در گروه کنترل از نظر آماری معنادار نبوده است (05/0>p)؛ در حالی که میانگین نمره تعهد سازمانی کل قبل از آموزش, در گروه مداخله 60/17 ± 56/99 و بعد از آموزش 49/16 ± 69/110 بوده و حاکی از تفاوت آماری معنادار است (04/0 =p). نتیجه گیری: براساس نتایج, می توان دریافت هوش هیجانی تا چه میزان بر متغیر مهم تعهد سازمانی کارکنان سازمان های بهداشتی تاثیرگذار و سرنوشت ساز است. بنابراین بسترسازی جهت ارتقاء هوش هیجانی کارکنان باید مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    داوودی، ملیحه، قربانی، سیدحسن، نجات، مرتضی، و یزدان پرست، الناز. (1399). بررسی تاثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر تعهد سازمانی پرستاران. آموزش پرستاری، 9(5 )، 53-64. SID. https://sid.ir/paper/959635/fa

    Vancouver: کپی

    داوودی ملیحه، قربانی سیدحسن، نجات مرتضی، یزدان پرست الناز. بررسی تاثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر تعهد سازمانی پرستاران. آموزش پرستاری[Internet]. 1399؛9(5 ):53-64. Available from: https://sid.ir/paper/959635/fa

    IEEE: کپی

    ملیحه داوودی، سیدحسن قربانی، مرتضی نجات، و الناز یزدان پرست، “بررسی تاثیر آموزش مهارت های هوش هیجانی بر تعهد سازمانی پرستاران،” آموزش پرستاری، vol. 9، no. 5 ، pp. 53–64، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/959635/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button