مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

148
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

503
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه و تبیین مدل شفافیت اطلاعات به عنوان مولفه اخلاقی در مزایده های الکترونیکی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 81

چکیده

 زمینه: عدم شفافیت اطلاعات یکی از مخاطرات اخلاقی در حوزه تجارت الکترونیک است. هدف پژوهش حاضر تبیین مدل شفافیت اطلاعات در مزایده­ های الکترونیکی در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی می­ باشد. روش: پژوهش حاضر در زمره تحقیقات کیفی-اکتشافی و از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را, اساتید دانشگاهی و خبرگان حوزه بازاریابی تشکیل دادند که 15 نفر از آنها به عنوان نمونه با روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود و از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری به کمک نرم افزار Matlab جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها استفاده­ گردید. یافته ها: نتایج نشان داد 15 عامل مرتبط با ارایه و تبیین مدل شفافیت اطلاعات در مزایده­ های الکترونیکی در سازمان جمع­ آوری و فروش اموال تملیکی از بعد قدرت نفوذپذیری و وابستگی به چهار دسته عوامل وابسته, نفوذی, پیوندی و خودمختار تقسیم می­ شوند. عامل تامین منافع ذینفعان دارای قدرت هدایت­ کنندگی کم ولی وابستگی بالا میباشند که متغیرهای هدف این پژوهش نامگذاری می­ گردد. عامل مشخصات دقیق محصول مورد مزایده به دلیل قدرت هدایت کنندگی زیاد و وابستگی کم جزء متغیرهای نفوذی یا به عبارت دیگر محرک می­ باشد؛ سایر عامل­ ها شامل عامل V1 تا V12 دارای قدرت هدایت زیاد و وابستگی زیاد می­ باشند. این متغیرها غیرایستا هستند و در دسته متغیرهای پیوندی قرار گرفته­ اند. همچنین متغیر تامین منافع شرکت جزو متغیرهای خودمختار پژوهش می­ باشد. نتیجه گیری: بنابراین شفافیت اطلاعات در یک مزایده الکترونیکی موجب ایجاد اعتماد دو سویه بین مزایده گر و مزایده گزار شده و و از سویی شفافیت در اطلاعات و انتشار آن بطور مساوی میان مزایده گران باعث می­ شود تا رقابتی عادلانه میان آن ها شکل گیرد و شرکت نیز بتواند بهترین گزینه ها را در اختیار داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرخی، محمد، ثانوی فرد، رسول، و حمیدی زاده، علی. (1399). ارایه و تبیین مدل شفافیت اطلاعات به عنوان مولفه اخلاقی در مزایده های الکترونیکی. اخلاق در علوم و فناوری، 15(ویژه نامه 3 )، 73-81. SID. https://sid.ir/paper/959761/fa

    Vancouver: کپی

    فرخی محمد، ثانوی فرد رسول، حمیدی زاده علی. ارایه و تبیین مدل شفافیت اطلاعات به عنوان مولفه اخلاقی در مزایده های الکترونیکی. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1399؛15(ویژه نامه 3 ):73-81. Available from: https://sid.ir/paper/959761/fa

    IEEE: کپی

    محمد فرخی، رسول ثانوی فرد، و علی حمیدی زاده، “ارایه و تبیین مدل شفافیت اطلاعات به عنوان مولفه اخلاقی در مزایده های الکترونیکی،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 15، no. ویژه نامه 3 ، pp. 73–81، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/959761/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button