مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

462
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

621
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی برنامه ی درسی تجربه شده ی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی درسی در دانشگاه بوعلی سینا

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 134

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی برنامه ی درسی تجربه شده در دوره ی کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی درسی با روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش, 26 نفر از دانشجویان ورودی کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی درسی در دانشگاه بوعلی سینا طی سه سال تحصیلی 1394-1393, 1395-1394 و 1396-1395 بودند که همگی آنان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات, مصاحبه های نیمه ساختاریافته با دانشجویان بود که سؤالات آن بر مبنای چهار سطح برنامه ی درسی تجربه شده از دیدگاه Fathi Vajargah (2005) (برنامه ی درسی سطح مورد انتظار, نهفته, تعاملی و یاد گرفته شده) طرح شده بود. داده ها به روش کدگذاری و مقوله بندی تحلیل و با معیارهای پژوهش های کیفی نظیر توصیف دقیق و عینی فرایند پژوهش و مقولات, درگیری طولانی مدت با میدان, نمونه گیری با در نظر گرفتن کثرت تفاوت ها از سه دوره ی ورودی دانشجویان, جمع آوری اطلاعات حتی بعد از اشباع نظری برای یافتن موارد احتمالی رد یافته ها و چک کردن یافته ها توسط مشارکت کنندگان در پژوهش, اعتباربخشی شدند. یافته ها نشان داد دانشجویان در هریک از سطوح برنامه ی درسی تجربه شده با مقوله های مختلفی روبه رو بودند. در سطح برنامه ی درسی مورد انتظار, مقوله ی تصور دشواری شناسایی شد. در سطح برنامه ی درسی نهفته, مقوله های انگیزه ی تحصیل و دانش ها و مهارت های لازم به دست آمد. در سطح برنامه ی درسی تعاملی, در بخش درس ها, مقولات تغییر نگرش نسبت به برخی دروس, تکراری بودن برخی از دروس, نداشتن منبع مشخص در برخی دروس, دشواری تکالیف, چالش های ارزشیابی و تعامل و پاسخگویی استادان و در بخش پایان نامه نیز مقولات انتخاب استاد راهنما و انتخاب موضوع پایان نامه شناسایی شد. در سطح برنامه ی درسی یادگرفته شده نیز یادگیری های آشکار, پوچ و پنهان حاصل شد و هریک از مقولات نیز شامل زیرمقوله های متعدد بود. نتایج پژوهش نشان داد برنامه ی درسی تجربه شده در هریک از سطوح, دچار تغییراتی می شود و در نهایت, برنامه ی درسی سطح یادگرفته شده, با مورد انتظار تفاوت بسیاری دارد. از طرفی دانشجویان با قرار گرفتن در معرض تجربه و بدون هیچ حمایتی با سردرگمی ها و ابهامات زیادی روبه رویند؛ از این رو لازم است فرایند تجربه ی برنامه ی درسی را برای آنان بهبود دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، نشمین، و خاکباز، عظیمه سادات. (1400). بررسی برنامه ی درسی تجربه شده ی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی درسی در دانشگاه بوعلی سینا. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 18(42 (پیاپی 69) )، 113-134. SID. https://sid.ir/paper/960617/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی نشمین، خاکباز عظیمه سادات. بررسی برنامه ی درسی تجربه شده ی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی درسی در دانشگاه بوعلی سینا. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1400؛18(42 (پیاپی 69) ):113-134. Available from: https://sid.ir/paper/960617/fa

    IEEE: کپی

    نشمین محمدی، و عظیمه سادات خاکباز، “بررسی برنامه ی درسی تجربه شده ی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی درسی در دانشگاه بوعلی سینا،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 18، no. 42 (پیاپی 69) ، pp. 113–134، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/960617/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا