مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

384
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

547
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش چندزبانه در مدارس ایران: فرا تحلیل کیفی

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 48

چکیده

 چندزبانگی ویژگی جدیدی از تعامل اجتماعی انسان در زمینه آموزش نیست اما امروزه استفاده از چندین زبان از اشکال, الگوها و ماهیت چندزبانه در گذشته متمایز است. بسیاری از مدارس با قانون چندزبانگی جمعیت دانش آموزی مقابله می کنند. از طرفی اعتقاد تاریخی قوی وجود دارد که آگاهی بیش از یک زبان منجر به ارزش افزوده می شود. از این رو دانش آموزان به یادگیری و استفاده فعالانه زبان های دیگر به دلایل حرفه ای و اقتصادی و علمی ترغیب می شوند. با این وجود در بعضی از مواقع کودکان اقلیت چندزبانه و والدین شان به عنوان مانعی برای یادگیری و موفقیت تحصیلی در نظر گرفته می شوند. با این وجود سیاست های مدرسه لزوما با درک منفی از زبان مادری کودکان شکل نمی گیرند؛ زیرا اغلب اقدامات مدرسه ریشه در فرصت های یادگیری دارند. پژوهش حاضر با هدف بهره گیری از یکی از شیوه های نوین پژوهش تحت عنوان «فراتحلیل کیفی», به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهش های انجام شده در کشور ایران, در زمینه مطالعات چندزبانگی پرداخته است. بدین منظور, تعداد 44 پژوهش انجام یافته در زمینه مطالعات چندزبانگی از مراکز پژوهش کشور گردآوری و از میان آن ها با روش نمونه گیری گلوله برفی تعداد 35 پژوهش که قابلیت بررسی داشت, برای فراتحلیل کیفی انتخاب شد. یافته های این پژوهش نشان داد که پژوهش های انجام گرفته دچار نارسایی هایی کمی و کیفی متعددی هستند که لازم است در تحقیقات آتی جبران شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جهاندیده، جواد، عارفی، محبوبه، و خراسانی، اباصلت. (1400). آموزش چندزبانه در مدارس ایران: فرا تحلیل کیفی. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، 9(1 )، 28-48. SID. https://sid.ir/paper/961013/fa

    Vancouver: کپی

    جهاندیده جواد، عارفی محبوبه، خراسانی اباصلت. آموزش چندزبانه در مدارس ایران: فرا تحلیل کیفی. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)[Internet]. 1400؛9(1 ):28-48. Available from: https://sid.ir/paper/961013/fa

    IEEE: کپی

    جواد جهاندیده، محبوبه عارفی، و اباصلت خراسانی، “آموزش چندزبانه در مدارس ایران: فرا تحلیل کیفی،” مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، vol. 9، no. 1 ، pp. 28–48، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/961013/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا