مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

198
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

72
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله ی مبتنی بر مدرسه در مقایسه با مداخله ی مبتنی بر خانواده بر کاهش وزن و نمایه ی توده ی بدنی دانش آموزان چاق و دارای اضافه وزن دانش آموزان پسر 12-6 ساله در شهر یزد

صفحات

 صفحه شروع 749 | صفحه پایان 757

چکیده

 مقدمه: مطالعه ی حاضر با هدف مقایسه ای تاثیر مداخله ی مبتنی بر مدرسه با مداخله ی مبتنی بر خانواده بر کاهش وزن و نمایه ی توده ی بدنی (Body mass index یا BMI) دانش آموزان چاق و دارای اضافه وزن صورت گرفت. روش ها مطالعه ی نیمه تجربی حاضر, بر روی 137 نفر از دانش آموزان پسر چاق یا دارای اضافه وزن 12-6 ساله در سه مدرسه از شهر یزد در سال های 98-1397 انجام شد. از بین سه مدرسه ی انتخابی, به طور تصادفی و با استفاده از نرم افزار Random systematic مدرسه ی اول در گروه مداخله ی مبتنی بر مدرسه و مدرسه ی دوم در گروه مداخله ی مبتنی بر خانواده قرار گرفتند و تحت مداخله توسط کارشناس تغذیه, طی 6 جلسه ی 2 ساعته مورد آموزش قرار گرفتند. مدرسه ی سوم, به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد و دانش آموزان آن, تحت هیچ آموزشی قرار نگرفتند. وزن, BMI, عادات غذایی و فعالیت فیزیکی دانش آموزان قبل و 6 ماه پس از مداخله ارزیابی و ثبت شد و در بین سه گروه مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها بین گروه های سه گانه ی مورد پژوهش, در فعالیت بدنی (307/11 = F, 2 = df و 001/0 > P), وضعیت تغذیه (868/11 = F, 2 = df و 001/0 > P), وزن (667/9 = F, 2 = df و 001/0 > P) و BMI (854/13 = F, 2 = df و 001/0 > P) تفاوت معنی داری وجود داشت. به علاوه, تاثیر گروه مداخله ی مبتنی بر خانواده نسبت به گروه مداخله ی مبتنی بر مدرسه به مراتب بیشتر و قابل ملاحظه تر بود (050/0 > P). نتیجه گیری بر طبق نتایج مطالعه ی حاضر, اگر چه هر دو مداخله ی آموزشی تاثیر مثبتی بر افزایش فعالیت بدنی و بهبود عادات تغذیه ای و کاهش وزن و BMI داشته اند, اما میزان اثر مداخله ی آموزشی مبتنی بر مدرسه در مقایسه با مداخله ی آموزشی مبتنی بر خانواده کمتر بوده است. بنابراین, آموزش مبتنی بر خانواده بهترین نوع مداخله ی آموزشی جهت افزایش فعالیت بدنی, بهبود عادات غذایی, کنترل یا کاهش وزن و کاهش BMI در دانش آموزان 12-6 ساله ی شهر یزد بود

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاه ثنایی، آرمیندخت، شمسایی، سمیه، و والاگهر، رضا. (1399). تاثیر مداخله ی مبتنی بر مدرسه در مقایسه با مداخله ی مبتنی بر خانواده بر کاهش وزن و نمایه ی توده ی بدنی دانش آموزان چاق و دارای اضافه وزن دانش آموزان پسر 12-6 ساله در شهر یزد. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 38(595 )، 749-757. SID. https://sid.ir/paper/961037/fa

    Vancouver: کپی

    شاه ثنایی آرمیندخت، شمسایی سمیه، والاگهر رضا. تاثیر مداخله ی مبتنی بر مدرسه در مقایسه با مداخله ی مبتنی بر خانواده بر کاهش وزن و نمایه ی توده ی بدنی دانش آموزان چاق و دارای اضافه وزن دانش آموزان پسر 12-6 ساله در شهر یزد. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1399؛38(595 ):749-757. Available from: https://sid.ir/paper/961037/fa

    IEEE: کپی

    آرمیندخت شاه ثنایی، سمیه شمسایی، و رضا والاگهر، “تاثیر مداخله ی مبتنی بر مدرسه در مقایسه با مداخله ی مبتنی بر خانواده بر کاهش وزن و نمایه ی توده ی بدنی دانش آموزان چاق و دارای اضافه وزن دانش آموزان پسر 12-6 ساله در شهر یزد،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 38، no. 595 ، pp. 749–757، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/961037/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button