مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

407
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

941
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش وضعیت موجود نقش های پرورشی معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 92

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف سنجش وضعیت موجود نقش های پرورشی معلمان مدارس ابتدایی در شهر تهران انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری, کلیه معلمان ابتدایی شهر تهران به تعداد 20968 نفر بود که براساس جدول مورگان 376 نفر به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. از پرسشنامه ی محقق ساخته به عنوان ابزار پژوهش؛ در چهار بُعد اصلی و 16 مؤلفه (1. خودپرورشی معلم با سه مؤلفه؛ 2. پرورش ذهن با چهار مؤلفه؛ 3. پرورش اجتماعی با پنج مؤلفه؛ 4. پرورش عاطفی-رفتاری با چهار مؤلفه؛ ) به عنوان نقش های پرورشی معلمان استفاده شد. در این پژوهش, برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی(جداول, میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (t تک نمونه ای بعد از بررسی نرمال بودن متغیرها از طریق کشیدگی و چولگی) استفاده شده است. براساس آزمون t تک نمونه ای؛ یافته ها نشان داد در شش مولفه (اخلاقی-رفتاری با میانگین 06/4, توسعه ی شناختی با 27/3, مهارت بین فردی و ارتباطی با 56/3, تعهد و مسئولیت پذیری با 38/3, احترام و رعایت قوانین با 47/3, خودنظم دهی با 23/3) وضعیت موجود بالای میانگین ملاک بوده و در ده مولفه (دانشی-علمی-پژوهشی با میانگین 61/2, مهارتی-توانمندی با 68/2, توسعه ی فراشناختی با 65/2, خودآگاهی با 37/2, ایجاد عادات سالم ذهنی با 69/2, حل مسائل بین فردی با 49/2, تحمل ابهام و تاب آوری با 49/2, مدیریت احساسات و کنترل هیجانات با 51/2, خودکنترلی با 59/2, همدلی و چشم اندازگیری با 56/2), وضعیت موجود به اقداماتی خصوصاً در دو بُعد پرورش ذهن و پرورش عاطفی-رفتاری برای بهتر شدن نیاز دارد که در نهایت, نتایج نشان داد پرورش در مدارس به معنای حقیقی به کار گرفته نمی شود و خلأ عنصر پرورش در نظام آموزشی کشور محسوس است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدآبادی، آرزو، آراسته، حمیدرضا، نوه ابراهیم، عبدالرحیم، و عباسیان، حسین. (1400). سنجش وضعیت موجود نقش های پرورشی معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران. توسعه حرفه ای معلم، 6(4 (پیاپی 22) )، 77-92. SID. https://sid.ir/paper/961259/fa

    Vancouver: کپی

    احمدآبادی آرزو، آراسته حمیدرضا، نوه ابراهیم عبدالرحیم، عباسیان حسین. سنجش وضعیت موجود نقش های پرورشی معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران. توسعه حرفه ای معلم[Internet]. 1400؛6(4 (پیاپی 22) ):77-92. Available from: https://sid.ir/paper/961259/fa

    IEEE: کپی

    آرزو احمدآبادی، حمیدرضا آراسته، عبدالرحیم نوه ابراهیم، و حسین عباسیان، “سنجش وضعیت موجود نقش های پرورشی معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران،” توسعه حرفه ای معلم، vol. 6، no. 4 (پیاپی 22) ، pp. 77–92، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/961259/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button