مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

255
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

105
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده و تاثیر آن بر رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به پیش پرفشاری خون

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 19

چکیده

 زمینه و هدف: پرفشاری خون یکی از شایع ترین بیماری های غیرواگیر و از مهمترین مشکلات سلامتی در جهان به شمار می رود که در عین حال قابل پیشگیری و کنترل می باشد. نظریه ی رفتار برنامه ریزی شده یکی از نظریه های مهمی است که فرآیند اصلی پذیرش رفتارهای بهداشتی را توضیح می دهد. پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه ی رفتار برنامه ریزی شده بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران پرفشاری خون مراجعه کننده به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام گرفت. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که در میان 120 نفر از بیماران پیش پرفشاری خون شهر زاهدان درسال 1399 انجام شد. نمونه گیری به روش به صورت نمونه ی در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمون (60 نفر) و کنترل (60 نفر) تقسیم شدند. برای گروه آزمون 6 جلسه ی آموزشی برگزار گردید و در گروه کنترل مداخله انجام نشد. داده ها قبل از مداخله آموزشی, بلافاصله پس از مداخله ی آموزشی و سه ماه بعد از آن, با استفاده از پرسشنامه متناسب با سازه های نظریه ی رفتار برنامه ریزی شده جمع آوری شد. یافته ها: میانگین سنی افراد شرکت کننده 6/18± 47/03 که 60 نفر مرد و 60 نفر از آنها زن بودند. در مراحل قبل و پس از مداخله, میانگین نمره آگاهی از 1/97± 21/15 به 1/54± 23/05 و نگرش از 5/98± 39/90 به 1/43± 45/35, کنترل رفتاری درک شده از 4/58± 44/28 به1/42± 49/48, هنجار انتزاعی از 4/08± 40/90 به 1/76± 44/40 و قصد رفتاری از 5/93± 41/90 به 1/72± 47/46 و رفتار از 3/39± 42/96 به 1/83± 46/61 افزایش یافت و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (0/001>P)؛ ولی در گروه کنترل اختلاف معنی داری در این زمینه مشاهده نشد. نتیجه گیری: مداخله ی آموزشی مبتنی بر نظریه ی رفتار برنامه ریزی شده می تواند بر بهبود رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به پیش پرفشاری خون موثر باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نهتانی، وحید، ضاربان، ایرج، و انصاری، حسین. (1400). برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده و تاثیر آن بر رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به پیش پرفشاری خون. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 9(1 )، 5-19. SID. https://sid.ir/paper/961491/fa

    Vancouver: کپی

    نهتانی وحید، ضاربان ایرج، انصاری حسین. برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده و تاثیر آن بر رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به پیش پرفشاری خون. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1400؛9(1 ):5-19. Available from: https://sid.ir/paper/961491/fa

    IEEE: کپی

    وحید نهتانی، ایرج ضاربان، و حسین انصاری، “برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده و تاثیر آن بر رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به پیش پرفشاری خون،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 9، no. 1 ، pp. 5–19، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/961491/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button