مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

565
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

788
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه عملکرد انعکاسی، همدلی و ذهن آگاهی در نوجوانان دختر شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 24

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی رابطه عملکرد انعکاسی با همدلی و ذهن آگاهی در دختران نوجوانان بود. پژوهش حاضر کاربردی, از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران با دامنه سنی بین 15 تا 18 سال بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. از بین این افراد 167 دانش آموز از منطقه 12 شهر تهران از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه عملکرد انعکاسی نوجوانان (RFQ-Y) و مقیاس های ذهن آگاهی (MAAS) و همدلی و همدردی نوجوانان (AMES) پاسخ دادند. نتایج از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره بررسی شد. یافته ها نشان داد که ذهن آگاهی (434=r), همدلی (439=r) و مولفه های آن شامل همدلی شناختی (313=r), همدلی عاطفی (244=r) و همدردی (197=r) با عملکرد انعکاسی رابطه مثبت و معنادار دارند. همچنین مشخص شد, ذهن آگاهی با همدلی (245=r) نیز رابطه مثبت و معنادار دارد. از بررسی همبستگی بین همدلی و عملکرد انعکاسی, فقط مولفه همدلی شناختی می تواند عملکرد انعکاسی نوجوانان را به صورت معناداری پیش بینی کند. همچنین ذهن آگاهی, می تواند به صورت معناداری تغییرات عملکرد انعکاسی نوجوانان را پیش بینی کند. براساس نتایج پژوهش حاضر, تلاش جهت بهبود همدلی و ذهن آگاهی, می تواند منجر به رشد و افزایش ظرفیت انعکاسی نوجوانان شود. در نتیجه متخصصان و مشاوران علاقه مند به حوزه مداخله, می توانند بر پایه نتایج به دست آمده مداخله هایی را جهت بهبود ظرفیت انعکاسی نوجوانان تدارک و اجرا کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصباحی، مریم، حسینیان، سیمین، اکبری احمدآبادی، اعظم، غفوری، سحر، و صیادی، معصومه. (1399). رابطه عملکرد انعکاسی, همدلی و ذهن آگاهی در نوجوانان دختر شهر تهران. توانمند سازی کودکان استثنایی، 11(4 )، 13-24. SID. https://sid.ir/paper/961640/fa

    Vancouver: کپی

    مصباحی مریم، حسینیان سیمین، اکبری احمدآبادی اعظم، غفوری سحر، صیادی معصومه. رابطه عملکرد انعکاسی, همدلی و ذهن آگاهی در نوجوانان دختر شهر تهران. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1399؛11(4 ):13-24. Available from: https://sid.ir/paper/961640/fa

    IEEE: کپی

    مریم مصباحی، سیمین حسینیان، اعظم اکبری احمدآبادی، سحر غفوری، و معصومه صیادی، “رابطه عملکرد انعکاسی, همدلی و ذهن آگاهی در نوجوانان دختر شهر تهران،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 11، no. 4 ، pp. 13–24، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/961640/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button