مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

427
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

646
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل ارزیابی اثربخشی پژوهش های علوم انسانی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 34

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین و ارائه مدل ارزیابی اثربخشی پژوهش های علوم انسانی در ایران انجام شده است. روش شناسی: در پژوهش حاضر از روش آمیخته که ترکیبی از روش های کمی و کیفی است استفاده شد. پژوهش در دو گام انجام شد. در گام اول که هدف شناسایی ابعاد و شاخص های اثربخشی پژوهش های علوم انسانی است از روش فراترکیب استفاده شد. در گام دوم هدف اعتبار سنجی ابعاد و شاخص ها از منظر خبرگان و تدوین مدل است که با روش دلفی فازی انجام شد. جامعه آماری در گام اول شامل 58 سند ارزیابی اثربخشی پژوهش های علوم انسانی و در گام دوم خبرگان حوزه ارزیابی پژوهش بودند که بر اساس نمونه گیری هدف دار (قضاوتی) انتخاب شدند. یافته ها: با کاربرد مراحل هفتگانه فراترکیب, 6 بعد و 25 معیار و 123 شاخص به عنوان عناصر مدل ارزیابی اثربخشی پژوهش های علوم انسانی شناسایی شد. جهت اعتبارسنجی عناصر مدل در سطح ابعاد, معیار و شاخص ها, دلفی فازی در دو دور انجام و نظرات خبرگان اعمال شد. تحلیل نتایج دلفی فازی نشان داد, خبرگان نسبت به تمامی ابعاد, معیار ها و شاخص ها به وحدت نظر رسیدند, و تنها هشت شاخص با دامنه بسیار اندک حذف شدند. سپس, مدل طراحی شد. تحلیل نتایج نشان داد بُعد سیاستی بیشترین, و بُعد اجتماعی و فرهنگی کمترین میزان توافق و اهمیت را در میان ابعاد داشتند. در اولویت بندی معیار ها, در بُعد علمی معیار «همکاری های علمی» بیشترین اهمیت و سپس, به ترتیب در بُعد ظرفیت, معیار «آموزش», در بُعد اقتصادی معیار «نوآوری», در بُعد اجتماعی و فرهنگی معیار «عدالت اجتماعی», در بُعد عملکرد معیار «تولید محصول و خدمات», و در بُعد سیاستی معیار «تقاضا» بیشترین میزان توافق و اهمیت را از نظر خبرگان داشتند. نتیجه گیری: این مدل چندبعدی می تواند نظامی کارآمد و منسجم برای ارزیابی اثربخشی پژوهش های حوزه علوم انسانی در اختیار سیاست گذاران و پژوهشگران قرار دهد و باعث تسهیل تصمیم گیری ها در زمینه سرمایه گذاری های پژوهشی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طایفه باقر، دلبر، اباذری، زهرا، مرادی، شیما، و باب الحوائجی، فهیمه. (1401). مدل ارزیابی اثربخشی پژوهش های علوم انسانی در ایران. پژوهش نامه علم سنجی، 8(1 (پیاپی 15) )، 1-34. SID. https://sid.ir/paper/962271/fa

    Vancouver: کپی

    طایفه باقر دلبر، اباذری زهرا، مرادی شیما، باب الحوائجی فهیمه. مدل ارزیابی اثربخشی پژوهش های علوم انسانی در ایران. پژوهش نامه علم سنجی[Internet]. 1401؛8(1 (پیاپی 15) ):1-34. Available from: https://sid.ir/paper/962271/fa

    IEEE: کپی

    دلبر طایفه باقر، زهرا اباذری، شیما مرادی، و فهیمه باب الحوائجی، “مدل ارزیابی اثربخشی پژوهش های علوم انسانی در ایران،” پژوهش نامه علم سنجی، vol. 8، no. 1 (پیاپی 15) ، pp. 1–34، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/962271/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button