مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

144
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

116
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مرمت دیوارنگاره های عامیانه تاریخ شیعی ایران: تاثیرات انتظارات مخاطبان عامه آنها و اولویت ارزش های این نقاشی ها بر روند بازسازی

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 140

چکیده

 نقاشی های دیواری میراث تاریخ شیعی در قالب هنر عامیانه از اواخر دوره صفوی و اوج گیری آن از دوران قاجار به بعد, به عنوان بخشی از فرهنگ دینی تاریخی اجتماع عامه در بناهای مذهبی (بقاع, تکایا, و امامزاده ها) با تداوم کاربری تا به امروز, سبب ظهور نگرش مخصوص به ویژگی های شاخص این نقاشی ها و انتظارات مخاطبان عامه آنها به عنوان مخاطبان هدف, در فرایندهای مرمتی می گردد. اکثر دیوارنگاره های این ابنیه به شرح روایات مذهب شیعه پرداخته اند به طورکلی در دهه های اخیر بیان اهمیت جایگاه ارزش های مرتبط با مخاطبان هدف آثار میراثی در حال کاربری و تمرکز بر ادراکشان منجر به این تحقیق گردید تا در این مقاله به دنبال این هدف باشد که تاثیرات ارزش های نقاشی های عامیانه تاریخ شیعی ایران و انتظارات مخاطبان عامه امروزی آنها را بر ادراک ایشان از روایت های تاریخی دیوارنگاره ها در طی بازسازی تصویری این آثار, بررسی نماید. این مهم به سبب گسترش رویکردهای ارزش مدار در مبانی مرمت معاصر در سطح بین المللی و اهمیت مبحث جامعه شناسی مخاطبان هنر عامه و نیز به ضرورت و به جهت فقدان پژوهشی دانشگاهی در این زمینه در داخل کشور, صورت گرفته است. این مقاله در یک روش کیفی, از مطالعات کتابخانه ای و فن مصاحبه هدفمند و نیمه ساختاریافته با 13 نفر از متخصصین جهت جمع آوری داده ها استفاده کرده, و با رویکرد پدیدارشناسی کلایزی به صورت طبقه بندی مصاحبه ها تا دستیابی به پاسخ سوال تحقیق, مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش منجر به دستیابی به 6 مقوله فرعی و 11 زیر مقوله گردید که مقولات فرعی به عنوان عوامل موثر بر بازسازی کمبودهای دیوارنگاره های عامیانه مذهبی بر اساس اولویت های ارزشی و انتظارات مخاطبان عامه این آثار عبارت اند از: 1) جایگاه ارزش های ویژه نقاشی های عامیانه تاریخ شیعی, 2) عوامل موثر بر ادراک مخاطبان عامه 3) عوامل موثر بر بازخوانی ذهنی مخاطبان 4) تعریف مخاطبان هدف (ذینفعان) 5) انتظارات مخاطبان از خوانش تصاویر روایات تاریخی-مذهبی, و 6) انتظارات مخاطبان از مرمت و بازسازی نقاشی ها؛

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسم آبادی، ریحانه، و احمدی، حسین. (1400). مرمت دیوارنگاره های عامیانه تاریخ شیعی ایران: تاثیرات انتظارات مخاطبان عامه آنها و اولویت ارزش های این نقاشی ها بر روند بازسازی. مطالعات باستان شناسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران)، 13(4 (پیاپی 28) )، 117-140. SID. https://sid.ir/paper/962758/fa

    Vancouver: کپی

    قاسم آبادی ریحانه، احمدی حسین. مرمت دیوارنگاره های عامیانه تاریخ شیعی ایران: تاثیرات انتظارات مخاطبان عامه آنها و اولویت ارزش های این نقاشی ها بر روند بازسازی. مطالعات باستان شناسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران)[Internet]. 1400؛13(4 (پیاپی 28) ):117-140. Available from: https://sid.ir/paper/962758/fa

    IEEE: کپی

    ریحانه قاسم آبادی، و حسین احمدی، “مرمت دیوارنگاره های عامیانه تاریخ شیعی ایران: تاثیرات انتظارات مخاطبان عامه آنها و اولویت ارزش های این نقاشی ها بر روند بازسازی،” مطالعات باستان شناسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران)، vol. 13، no. 4 (پیاپی 28) ، pp. 117–140، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/962758/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button