مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,672
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

921
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر نیمرخ روانی زنان دارای ناتوانی های جسمی – حرکتی

صفحات

 صفحه شروع 559 | صفحه پایان 576

چکیده

 هدف: این پژوهش به تاثیر برنامه آموزش مهارتهای زندگی (طراحی شده توسط سازمان بهداشت جهانی, 1993) بر میزان سلامت روانی و نیز میزان اضطراب, ناسازگاری اجتماعی و افسردگی زنان دارای ناتوانیهای جسمی – حرکتی پرداخته است.روش: به این منظور 16 نفر زن دارای ناتوانی جسمی – حرکتی در شهر اصفهان به شیوه تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. پیش از برگزاری اولین جلسه آموزش مهارت های زندگی با استفاده از پرسشنامه GHQ (پرسشنامه سلامت عمومی) در مورد گروه آزمایشی و گواه پیش آزمون اجرا شد؛ سپس برای گروه آزمایشی 10 جلسه هفتگی 120 دقیقه ای برنامه آموزش مهارتهای زندگی برگزار شد. در هر یک از این جلسات یکی از مهارتهای اساسی مطرح شده در راهنمای آموزش مهارت های زندگی آموزش داده می شد. این مهارتها عبارت بودند از: شناخت خصوصیات و توانایی های خود, توجه به ارزشهای شخصی, خانوادگی و اجتماعی, به کار بردن روشهای صحیح برقراری ارتباط, قاطعیت, دوست یابی, تعیین هدف و دستیابی به آن, تصمیم گیری صحیح, پرهیز از خشونت و حفظ سلامت, بلافاصله پس از اتمام جلسات آموزش مهارت های زندگی بر روی هر دو گروه آزمایشی و گواه, پس آزمون اجرا شد.یافته ها: تحلیل نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های زندگی باعث افزایش معنی دار سلامت روانی (P<0.05) و کاهش معنی دار اضطراب (P<0.05) و ناسازگاری اجتماعی (P<0.05) در آزمودنی ها شده است و فقط بر میزان افسردگی آنها تاثیر معنی داری نداشته است.نتیجه گیری: یافته های این پژوهش می تواند به ارایه خدمات بهتر برای سلامت روانی زنان دارای ناتوانی های جسمی – حرکتی مفید باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مرادی، اعظم، و کلانتری، مهرداد. (1385). تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر نیمرخ روانی زنان دارای ناتوانی های جسمی – حرکتی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 6(1 (پیاپی 19))، 559-576. SID. https://sid.ir/paper/96299/fa

Vancouver: کپی

مرادی اعظم، کلانتری مهرداد. تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر نیمرخ روانی زنان دارای ناتوانی های جسمی – حرکتی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1385؛6(1 (پیاپی 19)):559-576. Available from: https://sid.ir/paper/96299/fa

IEEE: کپی

اعظم مرادی، و مهرداد کلانتری، “تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر نیمرخ روانی زنان دارای ناتوانی های جسمی – حرکتی،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 6، no. 1 (پیاپی 19)، pp. 559–576، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96299/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا