مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,344
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,167
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقدماتی روایی و پایانی آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن پایه اول ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 62

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر ساخت و استاندارد سازی آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن پایه اول ابتدایی است. این آزمون شامل چهار خرده آزمون : نوشتن کلمه,نوشتن جمله,نوشتن نام تصویر و نوشتن نام تصویر در جمله ناقص است. ابتدا گویه ها بر اساس جدول مشخصات آزمون از کتاب فارسی اول ابتدایی استخراج گردیدند.سپس این آزمون به صورت آزمایشی بر روی یک نمونه 182 نفری از دانش آموزان ,(91 پسر و 91 دختر)که پایه اول ابتدایی را به پایان رسانده بودند به طور انفرادی اجرا گردید. نتایج یافته های آماری نشان داد که: 1) توزیع نمرات در کل نمونه دارای چولگی منفی است و نسبت به توزیع نرمال کشیده تر است و آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن, آزمون نسبتاً آسانی بوده است .2) همسانی درونی خرده آزمون ها به ترتیب برای خرده آزمون نوشتن کلمات 0.85, نوشتن نام تصویر  76 .0  و نوشتن نام تصویر در جمله ناقص 0.54 می باشد. ضریب پایانی برای کل آزمون در کل گروه نمونه مورد بررسی معادل 934 .0 است. 3) روایی آزمون از طریق همبستگی آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن با آزمون هوشی ریون (0.510 >p و 0.205=r ), ونمره دیکته(0.000.< p و 0.36=r) و  معدل درسی (0.000 >p  و 0.287 =r ) مناسب است. همچنین ضریب همبستگی خرده آزمون ها با نمره کلی آزمون به ترتیب برای خرده آزمون نوشتن کلمات 0.921 ,نوشتن جملات 0.936,نوشتن نام تصویر 0.8010 و نوشتن نام تصویردر جمله ناقص 624 .0 بدست آمد که تمامی ضرایب محاسبه شده در سطح 0.000 > p معنا دار می باشد. 4) معنا داری مقادیر F  حاصل از تحلیل واریانس چند متغیری برای بررسی معنا داری تفاوت نمرات خرده آزمون ها و نمره کلی آزمون در دو گروه دختر و پسر در خرده آزمون ها نشان داد که میانگین نمرات دختران در این بخشها بیشتر از پسرها بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    راغب، حجت اله، و هادیان، مینا. (1383). بررسی مقدماتی روایی و پایانی آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن پایه اول ابتدایی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 4(4-1 (پیاپی 14-11))، 51-62. SID. https://sid.ir/paper/96332/fa

    Vancouver: کپی

    راغب حجت اله، هادیان مینا. بررسی مقدماتی روایی و پایانی آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن پایه اول ابتدایی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1383؛4(4-1 (پیاپی 14-11)):51-62. Available from: https://sid.ir/paper/96332/fa

    IEEE: کپی

    حجت اله راغب، و مینا هادیان، “بررسی مقدماتی روایی و پایانی آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن پایه اول ابتدایی،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 4، no. 4-1 (پیاپی 14-11)، pp. 51–62، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96332/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button