مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

467
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر داستان های مثنوی معنوی بر رشد مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 200 | صفحه پایان 213

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان اثربخشی استفاده از داستان های مثنوی معنوی بر رشد مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه ی منطقه ی 3 شهر کرج انجام پذیرفت. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه آزمایش است. جامعه ی آماری را کلیه ی دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه منطقه ی 3 شهر کرج در سال تحصیلی 96-97 تشکیل داده است. برای انجام پژوهش در شرایط یکسان هر دو گروه پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه تفکر انتقادی واتسون گلیزر(1994) به عمل آمد که روایی آن به صورت روایی محتوایی توسط متخصصان تأیید و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. بسته ی آموزشی (داستان های مثنوی معنوی) طی 16 جلسه ی 90 دقیقه ای در 8 هفته به گروه آزمایش ارائه شد, درحالی که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات آموزشی بر روی گروه آزمایش, از هر دو گروه در شرایط یکسان پس آزمون به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره از نرم افزار SPSS25 استفاده شد. پس از تعدیل نمرات پیش آزمون, تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در متغیر تفکر انتقادی در سطح آلفای 01/0 معنادار و میانگین تعدیل شده ی گروه آزمایش (95/33) بیشتر از میانگین تعدیل شده گروه کنترل (07/25) بوده است. نتایج نشان داد که آموزش داستان های مثنوی معنوی در رشد تفکر انتقادی و مؤلفه های آن (استباط (sig=0. 83), شناسایی مفروضات (sig=0. 47), استنتاج (sig=0. 64), تفسیر (sig=0. 71) و ارزیابی (sig=0. 28) مؤثر بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارعی سفیددری، کبری، علیپور، وحیده، و حسین پور، سهیلا. (1400). تأثیر داستان های مثنوی معنوی بر رشد مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 18(42 (پیاپی 69) )، 200-213. SID. https://sid.ir/paper/964025/fa

    Vancouver: کپی

    زارعی سفیددری کبری، علیپور وحیده، حسین پور سهیلا. تأثیر داستان های مثنوی معنوی بر رشد مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1400؛18(42 (پیاپی 69) ):200-213. Available from: https://sid.ir/paper/964025/fa

    IEEE: کپی

    کبری زارعی سفیددری، وحیده علیپور، و سهیلا حسین پور، “تأثیر داستان های مثنوی معنوی بر رشد مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 18، no. 42 (پیاپی 69) ، pp. 200–213، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/964025/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button