مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

663
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

756
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش پیش بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی بر کاهش آشفتگی هیجانی دانشجویان (گزارش کوتاه)

صفحات

 صفحه شروع 164 | صفحه پایان 169

چکیده

 سابقه و هدف آشفتگی هیجانی می تواند بر افراد تاثیر زیادی بگذارد. از طرفی خودکارآمدی در تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی, می توانند بر میزان آشفتگی هیجانی تاثیر بگذارند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیش بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی بر کاهش آشفتگی هیجانی دانشجویان بود. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1398 بودند که با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 200 نفر به عنوان آزمودنی انتخاب شدند و به مقیاس خودکارآمدی در تنظیم هیجان Bandura و همکاران (1999), پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی Dennis and Vander wal (2010) و مقیاس افسردگی, اضطراب, استرس (DASS-21) پاسخ دادند. روش تجزیه و تحلیل داده ها همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی بود و از SPSS-23 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان با آشفتگی هیجانی و مولفه های آن (افسردگی, اضطراب و استرس) رابطه معناداری وجود دارد (01/0P≤ , 53/0= r). از لحاط پیش بینی کنندگی نیز, خودکارآمدی در تنظیم هیجان با میزان پیش بینی کنندگی 28/0, پیش بین خوبی برای کاهش آشفتگی هیجانی است. اما بین انعطاف پذیری شناختی با آشفتگی هیجانی و مولفه های آن (افسردگی, اضطراب و استرس) رابطه معنی داری مشاهده نشد(05/0P≥ , 01/0 r=). همچنین بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی نیز رابطه معنی داری مشاهده شد (53/0_ r≥ , 01/0P≥ ). استنتاج نتایج این پژوهش رابطه بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان با آشفتگی هیجانی را تایید می کند. براین مبنا می توان در مسیر کاربردی سازی این نتیجه بر بهبود و حفظ و ارتقا سلامت روان دانشجویان گام برداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رئیسی سرتشنیزی، زهرا، لطفی، مژگان، پیرمرادی، محمدرضا، و اصغرنژاد فرید، علی اصغر. (1399). نقش پیش بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی بر کاهش آشفتگی هیجانی دانشجویان (گزارش کوتاه). مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 30(189 )، 164-169. SID. https://sid.ir/paper/964119/fa

    Vancouver: کپی

    رئیسی سرتشنیزی زهرا، لطفی مژگان، پیرمرادی محمدرضا، اصغرنژاد فرید علی اصغر. نقش پیش بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی بر کاهش آشفتگی هیجانی دانشجویان (گزارش کوتاه). مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1399؛30(189 ):164-169. Available from: https://sid.ir/paper/964119/fa

    IEEE: کپی

    زهرا رئیسی سرتشنیزی، مژگان لطفی، محمدرضا پیرمرادی، و علی اصغر اصغرنژاد فرید، “نقش پیش بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی بر کاهش آشفتگی هیجانی دانشجویان (گزارش کوتاه)،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 30، no. 189 ، pp. 164–169، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/964119/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button