Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

985
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

653
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر نگرش محیطی بر رفتار خرید سبز

صفحات

 صفحه شروع 529 | صفحه پایان 556

چکیده

 نگرانی ها در مورد تخریب محیط زیست در چند دهه گذشته افزایش یافته است. در پاسخ به این نگرانی ها مصرف کنندگان با بروز رفتار خرید سبز و استفاده از محصولات سبز به حفظ محیط زیست کمک می کنند. این مطالعه با هدف شناسایی عوامل اصلی تاثیرگذار بر رویکردهای محیطی مصرف کنندگان, که به طور غیرمستقیم بر رفتار خرید سبز آن ها تاثیر می گذارد انجام شد. مدلی برای بررسی تاثیر عوامل موثر بر نگرش محیطی و رفتار خرید سبز ارایه شده است. این پژوهش از نظر هدف, کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی است. نمونه آماری این پژوهش از دانشجویان دانشگاه یزد به تعداد 233 نفر است که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها از Spss و Amos استفاده شد. یافته ها نشان می دهد که نفوذ بین فردی و نوع دوستی بر نگرش محیطی تاثیر دارد ولی بر رفتار خرید سبز اثر ندارند, همچنین نفوذ بین فردی از طریق میانجی گری نگرش محیطی بر رفتار خرید سبز نیز تاثیر ندارد, ولی نوع دوستی با میانجی گری نگرش محیطی بر رفتار خرید سبز به صورت مستقیم اثرگذار است. اثر دانش زیست محیطی بر نگرش محیطی رد شده است, لکن بر رفتار خرید سبز از طریق میانجی گری نگرش محیطی به صورت بخشی اثرگذار است. با توجه به نتایج پژوهش مجریان بازاریابی و سیاست گذاران باید به طور جدی اطلاعات مربوط به مسایل و مشکلات زیست محیطی را منتشر سازند تا خریداران را به سمت پذیرا بودن محصولات سبز سوق دهند, همچنین پیام های تبلیغاتی برای جلب توجه مصرف کنندگان باید مبتنی بر آرمان گرایی, نوع دوستی و ارزش هایی باشد که در کاهش تردید مصرف محصولات سبز کمک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دوست حسینی، فهیمه، رجبی پور میبدی، علیرضا، و دعائی، زهره السادات. (1400). تاثیر نگرش محیطی بر رفتار خرید سبز. کاوش های مدیریت بازرگانی، 13(25 )، 529-556. SID. https://sid.ir/paper/964149/fa

    Vancouver: کپی

    دوست حسینی فهیمه، رجبی پور میبدی علیرضا، دعائی زهره السادات. تاثیر نگرش محیطی بر رفتار خرید سبز. کاوش های مدیریت بازرگانی[Internet]. 1400؛13(25 ):529-556. Available from: https://sid.ir/paper/964149/fa

    IEEE: کپی

    فهیمه دوست حسینی، علیرضا رجبی پور میبدی، و زهره السادات دعائی، “تاثیر نگرش محیطی بر رفتار خرید سبز،” کاوش های مدیریت بازرگانی، vol. 13، no. 25 ، pp. 529–556، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/964149/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا