مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

151
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

497
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روابط ساختاری بین سلامت جسمی-روانی و شکوفایی با میانجی گری عاطفه مثبت در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 98-97

صفحات

 صفحه شروع 64 | صفحه پایان 78

چکیده

 مقدمه: دانشجویان پرستاری به عنوان پرستاران آینده, بزرگترین گروه بهداشتی و درمانی را تشکیل خواهند داد و بیش از هر گروه دیگری از کارکنان بیمارستان, بهره وری و پیشرفت سازمان را تحت تاثیر قرار خواهند داد. یکی از مواردی که می تواند در این امر اثرگذار باشد, توجه به سلامت جسمی-روانی پرستاران است. لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی روابط ساختاری بین سلامت جسمی-روانی و شکوفایی با میانجی گری عاطفه مثبت در دانشجویان پرستاری بود. روش کار پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی بود. بدین منظور از بین دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز در سال تحصیلی 98-97, تعداد 300 نفر (243 دختر و 57 پسر) به شیوه ی نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه فرم کوتاه 36 سوالی زمینه یابی سلامت (SF-36), پرسشنامه شکوفایی (HFQ) و مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی (PANAS), مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مسیر با نرم افزارهای SPSS-22 و AMOS-22, مورد ارزیابی آماری قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد خرده مقیاس های شکوفایی شامل هیجانات مثبت و روابط هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق عاطفه مثبت بر سلامت جسمی-روانی دانشجویان پرستاری تاثیر می گذارند. (p<0/05). همچنین بر طبق یافته ها, متغیر معنا در مدل نهایی فقط به گونه غیرمستقیم از طریق عاطفه مثبت, موجب تغییر در میزان سلامت جسمی-روانی دانشجویان کارشناسی پرستاری می شود. ضریب مسیر عاطفه مثبت به سلامت جسمی-روانی (23/0=β ) و ضریب مسیر خوش بینی به سلامت جسمی-روانی (25/0=β ) از لحاظ آماری معنی دار و بیانگر آن هستند که می توانند سلامت جسمی-روانی دانشجویان رشته پرستاری را تبیین کنند. به بیان دیگر, سلامت جسمی-روانی به میزان 23 درصد تحت تاثیر مستقیم عاطفه مثبت و 25 درصد از خوش بینی قرار دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های به دست آمده از آن جا که شکوفایی و عاطفه مثبت بر سلامت جسمی-روانی تاثیر مثبت داشتند, به نظر می رسد شکوفایی و عاطفه مثبت از طریق پاسخ مثبت و سازگارانه به شرایط, به عنوان یک سازوکار تاثیرگذار بر اصلاح باورها عمل می کنند و با رشد و بهبود آن ها میتوان برای پیشگیری از بیماری های روان تنی و همچنین مشکلات روانی دانشجویان رشته پرستاری بهره برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یاوری برحق طلب، الهام، صیرفی، محمدرضا، و کلهرنیا گلکار، مریم. (1399). روابط ساختاری بین سلامت جسمی-روانی و شکوفایی با میانجی گری عاطفه مثبت در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 98-97. آموزش پرستاری، 9(3 )، 64-78. SID. https://sid.ir/paper/964721/fa

    Vancouver: کپی

    یاوری برحق طلب الهام، صیرفی محمدرضا، کلهرنیا گلکار مریم. روابط ساختاری بین سلامت جسمی-روانی و شکوفایی با میانجی گری عاطفه مثبت در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 98-97. آموزش پرستاری[Internet]. 1399؛9(3 ):64-78. Available from: https://sid.ir/paper/964721/fa

    IEEE: کپی

    الهام یاوری برحق طلب، محمدرضا صیرفی، و مریم کلهرنیا گلکار، “روابط ساختاری بین سلامت جسمی-روانی و شکوفایی با میانجی گری عاطفه مثبت در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 98-97،” آموزش پرستاری، vol. 9، no. 3 ، pp. 64–78، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/964721/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button