مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

193
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

548
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر روش درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد (ACT) بر تعارض والد-فرزندی در دختران نوجوان ورزشکار حرفهای دارای آسیب ورزشی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 49

کلیدواژه

درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد (ACT) 

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد (ACT) بر کاهش تعارض والد-فرزندیدر دختران نوجوان ورزشکار آسیب دیده بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری را کلیه دختران ورزشکار نوجوان دارای آسیب دیدگی ورزشی در تیم های ملی, لیگ و باشگاهی و مسابقات کشوری در سال 1398 در سطح شهر تهران تشکیل دادند که از میان آن ها, 30 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) با گمارش تصادفی جایگزین شدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه تجدیدنظر شده تاکتیک های حل تعارض (CTS 2) بود. ابتدا از همه آزمودنی ها پیش آزمون به عمل آمد. در مرحله بعد, گروه آزمایش, به مدت هشت جلسه 90 دقیقه ای مداخله به روش ACT دریافت کرد. در نهایت, از هر دو گروه پس آزمون و آزمون پیگیری به عمل آمد. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد, اثرات اصلی آزمون و گروه, همچنین اثر تعاملی آزمون*گروه برای متغیر تعارض و دو خرده مقیاس استدلال و پرخاشگری کلامی معنادار بود (001/0Ps<)؛ اما برای خرده مقیاس پرخاشگری جسمانی هیچ یک از این اثرات معنادار نبود (05/0Ps>). نتایج آزمونهای تعقیبی برای هر سه متغیر حاکی از آن بود که گروه آزمایش در پس آزمون و آزمون پیگیری نسبت به پیش آزمون پیشرفت معناداری داشتند؛ اما گروه کنترل در مراحل مختلف آزمون یکسان عمل کرد. همچنین, در پس آزمون و آزمون پیگیری گروه آزمایش بهتر از گروه کنترل عمل کرد. در نتیجه مداخلات روان شناختی درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد (ACT), می تواند بر کاهش تعارض والد-فرزندی در دختران نوجوان ورزشکار حرفه ای دارای آسیب ورزشی تاثیرگذار باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حمیدی، مصطفی، و شاهمرادی، سمیه. (1399). تاثیر روش درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد (ACT) بر تعارض والد-فرزندی در دختران نوجوان ورزشکار حرفهای دارای آسیب ورزشی. توانمند سازی کودکان استثنایی، 11(4 )، 37-49. SID. https://sid.ir/paper/964741/fa

    Vancouver: کپی

    حمیدی مصطفی، شاهمرادی سمیه. تاثیر روش درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد (ACT) بر تعارض والد-فرزندی در دختران نوجوان ورزشکار حرفهای دارای آسیب ورزشی. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1399؛11(4 ):37-49. Available from: https://sid.ir/paper/964741/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی حمیدی، و سمیه شاهمرادی، “تاثیر روش درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد (ACT) بر تعارض والد-فرزندی در دختران نوجوان ورزشکار حرفهای دارای آسیب ورزشی،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 11، no. 4 ، pp. 37–49، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/964741/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button