مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

393
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

575
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدلی برای توسعه صنعت بوم گردی در ایران با تاکید بر فناوری اطلاعات

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 53

چکیده

 امروزه صنعت بوم گردی به یکی از منابع مهم درآمدی روستاییان تبدیل شده است. فناوری اطلاعات به عنوان توانمندساز و یکپارچه ساز شبکه ارزش در صنعت بوم گردی, می تواند در توسعه این صنعت نقش چشم گیری داشته باشد و افزون بر افزایش اشتغال محلی, درآمد مردم بومی را افزایش داده و قابلیت های مناطق روستایی را ارتقا دهد. نوشتار پیش رو با هدف ارایه الگویی برای توسعه صنعت بوم گردی در ایران با تاکید بر فناوری اطلاعات انجام شده و از نظر روش شناسی, پژوهشی کیفی است که با روش های تحلیل محتوا و دلفی انجام شده است. در روش تحلیل محتوا, شاخص های مدل اولیه استخراج شده و این مدل با روش دلفی تکمیل و آزمون شده است. جامعه آماری در روش تحلیل محتوا شامل تمامی متون مرتبط با موضوع پژوهش و در روش دلفی خبرگان و اساتید دانشگاهی متخصص در صنعت بوم گردی و گردشگری الکترونیکی بوده اند. روش نمونه گیری در روش تحلیل محتوا با استفاده از تمام شماری و در روش دلفی با استفاده از گلوله برفی صورت گرفته است. در روش دلفی سی نفر از خبرگان تا انتهای دور سوم با پژوهشگران همکاری کرده اند. بر اساس یافته های بخش اول پژوهش, 38 شاخص شناسایی و استخراج شده اند و در بخش دوم نیز 24 شاخص به آن ها افزوده شده است که از مجموع شاخص های شناسایی شده, شش مورد, مورد توافق خبرگان نبوده است. مدل نهایی پژوهش شامل 56 شاخص, 34 مولفه و 9 بعد (شامل ابعاد زیرساخت حقوقی-قانونی, زیرساخت مالی, زیرساخت تجارت سیار, مدیریت تبلیغات الکترونیکی, بازاریابی محتوایی, مدیریت ارتباط با مشتری, مدیریت منابع انسانی الکترونیک, مشارکت محلی و زیرساخت نرم افزاری) است. توجه به مدل استخراج شده از پژوهش حاضر می تواند زمینه ساز توسعه هرچه بیشتر صنعت بوم گردی در ایران با استفاده از قابلیت های فناوری اطلاعات باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پروین، فاطمه، جمشیدی، محمدجواد، و محمدی فر، یوسف. (1400). مدلی برای توسعه صنعت بوم گردی در ایران با تاکید بر فناوری اطلاعات. جغرافیا و پایداری محیط (پژوهشنامه جغرافیایی)، 11(39 )، 35-53. SID. https://sid.ir/paper/964911/fa

    Vancouver: کپی

    پروین فاطمه، جمشیدی محمدجواد، محمدی فر یوسف. مدلی برای توسعه صنعت بوم گردی در ایران با تاکید بر فناوری اطلاعات. جغرافیا و پایداری محیط (پژوهشنامه جغرافیایی)[Internet]. 1400؛11(39 ):35-53. Available from: https://sid.ir/paper/964911/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه پروین، محمدجواد جمشیدی، و یوسف محمدی فر، “مدلی برای توسعه صنعت بوم گردی در ایران با تاکید بر فناوری اطلاعات،” جغرافیا و پایداری محیط (پژوهشنامه جغرافیایی)، vol. 11، no. 39 ، pp. 35–53، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/964911/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button