مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

367
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

128
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله ربات های اجتماعی در بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم

صفحات

 صفحه شروع 744 | صفحه پایان 752

چکیده

 پیش زمینه و هدف: اوتیسم یک اختلال فراگیر رشدی است که شامل چالش های مداوم در تعاملات اجتماعی, گفتار, ارتباط غیرکلامی و رفتارهای محدود و تکراری می شود. هدف پژوهش حاضر تاثیر مداخله ربات های اجتماعی در بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم می باشد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه می باشد, نمونه موردمطالعه این پژوهش را 20 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم مراجعه کننده به مرکز کاردرمانی اختلال اوتیسم شهر تهران تشکیل می دادند که با استفاده از نمونه گیری در دسترس در دامنه سنی 6 تا 9 سال انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 10 نفر) قرار گرفتند. برای ارزیابی این کودکان از آزمون کارکردهای اجرائی, آزمون عملکرد پیوسته و برای مداخله از ربات های اجتماعی نائو در 12 جلسه استفاده شد. برای آزمایش فرضیه ها از روش های کواریانس چند متغیری استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که ربات های اجتماعی بر کارکردهای اجرایی (توجه و بازداری پاسخ) کودکان مبتلا به اوتیسم تاثیر مثبت دارد (001/0>p, 93/0η =). بحث و نتیجه گیری: این یافته ها بر نقش فن آوری های جدید به خصوص ربات ها در توانمندسازی و بهبود کارکردهای اجرایی کودکان اوتیستیک تاکید دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، روزیتا، عالی پور، سیروس، مقداری، علی، و شهنی ییلاق، منیجه. (1398). تاثیر مداخله ربات های اجتماعی در بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، 30(9 )، 744-752. SID. https://sid.ir/paper/965606/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری روزیتا، عالی پور سیروس، مقداری علی، شهنی ییلاق منیجه. تاثیر مداخله ربات های اجتماعی در بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)[Internet]. 1398؛30(9 ):744-752. Available from: https://sid.ir/paper/965606/fa

    IEEE: کپی

    روزیتا حیدری، سیروس عالی پور، علی مقداری، و منیجه شهنی ییلاق، “تاثیر مداخله ربات های اجتماعی در بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم،” مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، vol. 30، no. 9 ، pp. 744–752، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/965606/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button