مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

327
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

113
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بازخورد محور بر تبعیت از درمان در بیماران سندرم کرونری حاد: یک مطالعه نیمه تجربی

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 55

چکیده

 سابقه و هدف بیماران مبتلا به سندرم کرونری حاد به علت عدم تبعیت از درمان در معرض عود بیماری و پیشرفت ناتوانی هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بازخوردمحور بر تبعیت از درمان بیماران با سندرم کرونری حاد انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی که درسال 1398 انجام شد, 70 بیمار با سندرم کرونری حاد در بخش های قلب بیمارستان های آموزشی زاهدان با نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه تبعیت از درمان ضیایی بود. مداخله به صورت آموزش بازخوردمحور طی سه جلسه انفرادی 45-30 دقیقه ای و به صورت یک روز در میان و از 24 ساعت بعد از پذیرش بیمار انجام شد. یک و سه ماه بعد از مداخله, ابزار تبعیت از درمان در مورد هر دو گروه تکمیل شد. سپس داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نمره تبعیت از درمان بیماران گروه مداخله یک ماه بعد از مداخله 98/12± 22/56 بود که سه ماه بعد به 51/11± 22/61 افزایش یافت و این افزایش معنی دار بود (05/0< P). در گروه کنترل میانگین نمره تبعیت از درمان در اندازه گیری یک ماه بعد 64/11± 97/46 و سه ماه بعد 36/12± 61/45 بود و تفاوت نمره یک و سه ماه بعد از مداخله معنی دار بود, اما میانگین نمره تبعیت از درمان کاهش یافته بود (04/0= P). استنتاج آموزش بازخوردمحور می تواند باعث بهبود تبعیت از درمان بیماران سندرم کرونری حاد شود و پرستاران می توانند از این شیوه آموزشی در جهت ارتقاء تبعیت و متعاقبا بهبود پیامدهای بیماری استفاده نمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عزیزی، حمیدرضا، یوسفیان میاندوآب، نازنین، و یعقوبی نیا، فریبا. (1399). تاثیر آموزش بازخورد محور بر تبعیت از درمان در بیماران سندرم کرونری حاد: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 30(190 )، 44-55. SID. https://sid.ir/paper/965837/fa

    Vancouver: کپی

    عزیزی حمیدرضا، یوسفیان میاندوآب نازنین، یعقوبی نیا فریبا. تاثیر آموزش بازخورد محور بر تبعیت از درمان در بیماران سندرم کرونری حاد: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1399؛30(190 ):44-55. Available from: https://sid.ir/paper/965837/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا عزیزی، نازنین یوسفیان میاندوآب، و فریبا یعقوبی نیا، “تاثیر آموزش بازخورد محور بر تبعیت از درمان در بیماران سندرم کرونری حاد: یک مطالعه نیمه تجربی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 30، no. 190 ، pp. 44–55، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/965837/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button