مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

452
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

214
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بازی ویدئویی سازه های من بر انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان بیش فعال ورزشکار

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 38

چکیده

 مقدمه: اختلال بیش فعال/ نقص توجه نوعی اختلال دوران کودکی است که با الگویی مداوم از علایم بی توجهی, بیش فعالی یا تکانش گری نامناسب همراه است که معمولا تا بزرگسالی ادامه دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی ویدیویی سازه های من بر انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان بیش فعال ورزشکار انجام شد. روش: پژوهش از نوع شبه آزمایشی به همراه پیش آزمون, پس آزمون و پیگردی با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق 79 دانش آموز ورزشکار بیش فعال/ نقص توجه 9 تا 16 سال استان لرستان در سال 1399 بودند. از این تعداد 30 دانش آموز به شکل تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش قرار گرفتند. آزمودنی ها با آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین سه بار (پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری) ارزیابی شدند. همچنین برای آزمون فرضیه, از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره, تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر, آزمون بنفرونی و نرم افزار spss نسخه 26 در سطح معنی داری 0/05 استفاده شد. یافته ها: نتایج نمرات انعطاف پذیری شناختی نشان داد که تفاوت معنی داری بین دو گروه در سه مرحله اندازه گیری وجود دارد (P=0/0001). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نیز نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش در مولفه های انعطاف پذیری شناختی تعداد طبقات (=0/027P) و خطای درجاماندگی (P=0/0001) تفاوت معنی داری وجود دارد, یعنی بازی ویدیویی سازه های من در گروه آزمایش باعث بهبود انعطاف پذیری شناختی شده است؛ ولی در گروه کنترل تغییری در میزان انعطاف پذیری شناختی مشاهده نشده است. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که بازی ویدیویی سازه های من, انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان ورزشکار بیش فعال/ نقص توجه را بهبود می بخشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عموزاده، فرشته، غرایاق زندی، حسن، مرادی سبزوار، منوچهر، رستمی، رضا، و مقدم زاده، علی. (1400). اثربخشی بازی ویدئویی سازه های من بر انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان بیش فعال ورزشکار. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 8(2 )، 24-38. SID. https://sid.ir/paper/966030/fa

    Vancouver: کپی

    عموزاده فرشته، غرایاق زندی حسن، مرادی سبزوار منوچهر، رستمی رضا، مقدم زاده علی. اثربخشی بازی ویدئویی سازه های من بر انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان بیش فعال ورزشکار. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1400؛8(2 ):24-38. Available from: https://sid.ir/paper/966030/fa

    IEEE: کپی

    فرشته عموزاده، حسن غرایاق زندی، منوچهر مرادی سبزوار، رضا رستمی، و علی مقدم زاده، “اثربخشی بازی ویدئویی سازه های من بر انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان بیش فعال ورزشکار،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 8، no. 2 ، pp. 24–38، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/966030/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button