مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

390
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

627
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مهارت های نظریه ذهن و زبان در کودکان مبتلا به اختلال زبانی تکاملی، اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان طبیعی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 55

چکیده

 سابقه و هدف نظریه ذهن (TOM) یک توانایی شناختی برای درک باورها, عواطف و خواسته های خود و دیگران است که تکامل آن به رشد مناسب دیگر مهارت های شناختی از جمله زبان نسبت داده می شود. هدف از مطالعه حاضر مقایسه عملکردهای زبانی دستوری و واژگانی و مهارت های TOM دو گروه کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا (HFA) و اختلال زبانی تکاملی (DLD) با کودکان طبیعی و بررسی ارتباط بین مهارت های زبانی و TOM است. مواد و روش ها: آزمودنی های این مطالعه مقطعی, 50 کودک 11-6 ساله فارسی زبان در سه گروه مبتلا به DLD (14=n), مبتلا به HFA (11n=) و طبیعی (25=n) بودند. مهارت های زبانی آزمودنی ها با شاخص های واژگانی و نحوی حاصل از تحلیل نمونه گفتار روایتی و آزمون تصویری بیان دستور فارسی (PEGT) و مهارت های TOM از طریق آزمون نظریه ذهن فارسی ارزیابی شدند. نتایج با نرم افزار 22 SPSS و آزمون های آماری ANOVA و همبستگی پیرسون و یا معادل های ناپارامتریک آن ها, آزمون کروسکال-والیس و اسپیرمن تحلیل شدند. یافته ها: اگرچه در عمده شاخص های نحوی و واژگانی و مهارت های TOM بین کودکان مبتلا به DLD با HFA تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حارث آبادی، فاطمه، جعفرزاده، هانیه، رستمی، مبینا، عباسی شایه، زهرا، مالکی شاه محمود، تکتم، عنایتی، ثریا، میرنژاد، معصومه، قوامی، محدثه، و مشهدی، علی. (1400). مقایسه مهارت های نظریه ذهن و زبان در کودکان مبتلا به اختلال زبانی تکاملی, اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان طبیعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 31(195 )، 37-55. SID. https://sid.ir/paper/966080/fa

    Vancouver: کپی

    حارث آبادی فاطمه، جعفرزاده هانیه، رستمی مبینا، عباسی شایه زهرا، مالکی شاه محمود تکتم، عنایتی ثریا، میرنژاد معصومه، قوامی محدثه، مشهدی علی. مقایسه مهارت های نظریه ذهن و زبان در کودکان مبتلا به اختلال زبانی تکاملی, اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان طبیعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1400؛31(195 ):37-55. Available from: https://sid.ir/paper/966080/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه حارث آبادی، هانیه جعفرزاده، مبینا رستمی، زهرا عباسی شایه، تکتم مالکی شاه محمود، ثریا عنایتی، معصومه میرنژاد، محدثه قوامی، و علی مشهدی، “مقایسه مهارت های نظریه ذهن و زبان در کودکان مبتلا به اختلال زبانی تکاملی, اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان طبیعی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 31، no. 195 ، pp. 37–55، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/966080/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button