مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

347
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

205
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش جنسیت، سن، و مقطع تحصیلی در انگیزه یادگیری زبان فارسی به منزله زبان دوم

صفحات

 صفحه شروع 369 | صفحه پایان 398

چکیده

 علاقه روزافزون به انجام تحقیقات انگیزشی مرتبط با کلاس درس از سال 1975 تاکنون در حال گسترش است و تاکنون پژوهش های بسیاری برمبنای مدل ها گوناگون انگیزشی صورت گرفته است. در پژوهش حاضر تاثیر متغبرهای جنسیت, سن و مقطع تحصیلی فارسی آموزان بر عوامل انگیزه یادگیری زبان فارسی به منزله زبان دوم موردتحلیل و بررسی قرار گرقت. بدین منظور از «پرسش نامه انگیزه یادگیری زبان فارسی به منزله زبان دوم» برگرفته از پژوهش خالقی زاده و همکاران (1398) استفاده شد, و 300 فارسی آموز (زن و مرد از ملیت ها و مقاطع تحصیلی مختلف) که در بازه سنی 18 تا 50 قرار داشتند, از مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد, دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در قزوین, و دانشگاه علوم پزشکی تهران, به پرسش نامه پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که 16 مولفه پیشنهادی, تاثیر معنی داری بر انگیزه زبان آموزان داشتند. همچنین مولفه های تعیین کننده انگیزه, از نظر رتبه, تاثیر یکسانی بر میزان انگیزه فارسی آموزان ایرانی ندارند. علاوه بر این, نتایج نشان داد زنان و مردان در برخی عوامل انگیزشی با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین مشخص شد که گروه های سنی بالاتر نسبت به سنین پایین تر از رفتار انگیزشی بیشتری برخوردار هستند. بین مدرک تحصیلی (سطح تحصیلات) و برخی متغیرهای انگیزشی نیز رابطه معنی داری مشاهده شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خالقی زاده، شراره. (1400). نقش جنسیت, سن, و مقطع تحصیلی در انگیزه یادگیری زبان فارسی به منزله زبان دوم. جستارهای زبانی، 12(6 (پیاپی 66) )، 369-398. SID. https://sid.ir/paper/966872/fa

    Vancouver: کپی

    خالقی زاده شراره. نقش جنسیت, سن, و مقطع تحصیلی در انگیزه یادگیری زبان فارسی به منزله زبان دوم. جستارهای زبانی[Internet]. 1400؛12(6 (پیاپی 66) ):369-398. Available from: https://sid.ir/paper/966872/fa

    IEEE: کپی

    شراره خالقی زاده، “نقش جنسیت, سن, و مقطع تحصیلی در انگیزه یادگیری زبان فارسی به منزله زبان دوم،” جستارهای زبانی، vol. 12، no. 6 (پیاپی 66) ، pp. 369–398، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/966872/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button