مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

105
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

76
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی درس نامه های حافظ

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 56

چکیده

درسنامه های متون ادبی به عنوان آثاری که بتوانند نیاز دانشجویان در یک ماده درسی را تأمین کنند, غالباً در شکل گزیده-هایی از متون نظم و نثر تهیه می شوند. در این درسنامه ها باید چهار نکته اصلی مورد توجه قرار گیرد: 1) محتوای درسنامه 2) مخاطب درسنامه 3) شیوه و ساختار 4) هدف یا مقصد درسنامه. کاستی در هریک از این محورها می تواند درسنامه را از شکل مفید خود دور سازد. در رشته زبان و ادبیات فارسی غالباً درسنامه ها گزیده ای از مهم ترین متون نظم و نثر فارسی هستند و در این میان درسنامه های حافظ از جایگاه مهمی برخوردارند. در این درسنامه ها, گزیده ای از غزل ها همراه با مقدمه و شرح واژگان, مفاهیم و ابیات, متناسب با سلیقه و پسند مؤلف فراهم آمده است؛ ولی در یک بررسی انتقادی به نظر می رسد که برخی از این درسنامه ها فاقد شرایط مطلوب درسنامه ای هستند. کاستی های آثار مذکور بیشتر عبارتند از فقدان طرحی روشمند برای گزینش غزل ها, بی توجهی به گونه شناسی غزل ها برای شرح و توضیح آنها, بی توجهی در شرح مفاهیم کلیدیِ ابیات, اجمال یا تفصیل های بی وجه, اجتهادهای بی اساس و بنیاد, بدخوانی و بی توجهی به زمینه-های قابل تداعی برای فهم معانی ابیات, و مسائلی دیگر است که برخی از این درسنامه ها را از جامعیت لازم محروم کرده است. مقاله حاضر بحث و واکاوی همین موارد است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امامی، نصراله. (1398). آسیب شناسی درس نامه های حافظ. ادبیات پارسی معاصر، 9(1 )، 35-56. SID. https://sid.ir/paper/967149/fa

    Vancouver: کپی

    امامی نصراله. آسیب شناسی درس نامه های حافظ. ادبیات پارسی معاصر[Internet]. 1398؛9(1 ):35-56. Available from: https://sid.ir/paper/967149/fa

    IEEE: کپی

    نصراله امامی، “آسیب شناسی درس نامه های حافظ،” ادبیات پارسی معاصر، vol. 9، no. 1 ، pp. 35–56، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/967149/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button