مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

255
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

171
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی معنادرمانی بر انسجام روانی و کیفیت زندگی در مادران دانش آموزان اوتیسم

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: طیف اختلال های اوتیسم اثرات شدیدی بر زندگی خانوادگی ازجمله انسجام روانی و کیفیت زندگی دارد؛ ازاین رو پژوهش حاضر باهدف اثربخشی معنادرمانی بر انسجام روانی و کیفیت زندگی مادران دانش آموزان اوتیسم انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری را تمامی مادران کودکان 7تا12سالهٔ مبتلا به اوتیسم در مرکز اوتیسم رازی شهر بهارستان, در سه ماه آخر سال 1397 تشکیل دادند. تعداد 30 نفر از مادران به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی قرار گرفتند. به منظور جمع آوری داده ها, از مقیاس انسجام روانی آنتونسکی (1993) و مقیاس کیفیت زندگی بهداشت جهانی (2002) استفاده شد. برای افراد گروه آزمایش در هشت جلسه, معنادرمانی صورت گرفت؛ اما گروه کنترل هیچ درمانی را دریافت نکرد. جهت تحلیل داده ها, نرم افزار SPSS نسخهٔ 22 و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره به کار رفت. سطح معنا داری نیز 0٫ 01 درنظر گرفته شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل در انسجام روانی و کیفیت زندگی تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین و انحراف معیار کیفیت زندگی گروه آزمایش قبل و بعد از مداخله به ترتیب 6٫ 54± 27٫ 54 و 6٫ 43± 29٫ 87 و انسجام روانی قبل و بعد از مداخله به ترتیب 5٫ 23± 48٫ 76 و 5٫ 57± 52٫ 89 به دست آمد. همچنین اندازهٔ اثر نمرهٔ کیفیت زندگی 0٫ 421 (0٫ 001>p) و انسجام روانی 0٫ 378 (0٫ 001>p) بود. نتیجه گیری: باتوجه به نتایج پژوهش, آموزش معنادرمانی موجب افزایش انسجام روانی و کیفیت زندگی مادران دانش آموزان اوتیسم شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عزیزمحمدی، ساناز، راکبی، نازنین، جمشیدی، زهرا، و زمردی، مریم. (1398). اثربخشی معنادرمانی بر انسجام روانی و کیفیت زندگی در مادران دانش آموزان اوتیسم. مطالعات ناتوانی، 9(1 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/967548/fa

    Vancouver: کپی

    عزیزمحمدی ساناز، راکبی نازنین، جمشیدی زهرا، زمردی مریم. اثربخشی معنادرمانی بر انسجام روانی و کیفیت زندگی در مادران دانش آموزان اوتیسم. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1398؛9(1 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/967548/fa

    IEEE: کپی

    ساناز عزیزمحمدی، نازنین راکبی، زهرا جمشیدی، و مریم زمردی، “اثربخشی معنادرمانی بر انسجام روانی و کیفیت زندگی در مادران دانش آموزان اوتیسم،” مطالعات ناتوانی، vol. 9، no. 1 ، pp. 0–0، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/967548/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button