مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

749
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

495
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه ی افکار مثبت با خودباوری و یادگیری فعال

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 سابقه و هدف: شواهد نشان داده است که داشتن افکار مثبت با تاثیری که بر روی میزان خودباوری افراد دارد منجر به بهبود یادگیری در افراد و شکل گیری عزت نفس افراد می شود لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط میان داشتن افکار مثبت و احساس خود باوری و یادگیری فعال صورت پذیرفت. مواد و روش ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی بر روی تعداد 190 دانش آموز پایه هفتم, هشتم و نهم مدارس شهرستان زهک, سیستان و بلوچستان, در سال 1401 انجام پذیرفت. دانش آموزان با استفاده از پرسشنامه های حاوی سوالات مربوط به افکار مثبت, خودباوری و یادگیری فعال مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نهایت داده ها وارد نرم افزار SPSS V22 قرار گرفته و آنالیز شدند. یافته ها: میانگین سنی شرکت کنندگان 87/0 ± 24/14 سال و کمترین و بیشترین سن به ترتیب 13 و 16 سال بود. 5/50٪ دانش آموزان دختر بودند. نتایج حاکی از آن بود که بین متغیر نمره افکار مثبت افراد شرکت کننده در مطالعه حاضر و نمره خودباوری آنها همبستگی معنی دار مشاهده شد(p=0. 000, r=0. 674) در نتیجه مشخص شد که با افزایش نمره افکار مثبت دانش آموزان, میانگین نمره خودباوری آنها نیز افزایش می یافت. همچنین همبستگی قابل ملاحظه ای میان نمره افکار مثبت با متغیر یادگیری فعال دانش آموزان یافت شد(p=0. 000, r=0. 712) به طوریکه دانش آموزانی که نمره افکار مثبت بالاتری داشتند به طور قابل ملاحظه ای میانگین نمره یادگیری فعال بیشتری نیز داشتند. حال آنکه میان متغیرهای سن و پایه تحصیلی دانش آموزان با نمره افکار مثبت, خودباوری و یادگیری فعال مشاهده نشد. با این حال دانش آموزان دختر نمره افکار مثبت بالاتری نسبت به دانش آموزان پسر داشتند (P= 0. 007) اما میانگین نمره دریافتی خودباوری و یادگیری فعال در دو جنس تفاوت قابل ملاحظه ای نداشت(P>0. 05). بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که داشتن افکار مثبت در دانش آموزان با افزایش میزان خودباوری و یادگیری فعال آنها همراهی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نخعی، سمیه، امینی صفت، فاطمه، صفایی مجد، معصومه، و ایمانخواه، رضا. (1401). بررسی رابطه ی افکار مثبت با خودباوری و یادگیری فعال. ایده ‌های نوین روانشناسی، 13(17 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/967987/fa

    Vancouver: کپی

    نخعی سمیه، امینی صفت فاطمه، صفایی مجد معصومه، ایمانخواه رضا. بررسی رابطه ی افکار مثبت با خودباوری و یادگیری فعال. ایده ‌های نوین روانشناسی[Internet]. 1401؛13(17 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/967987/fa

    IEEE: کپی

    سمیه نخعی، فاطمه امینی صفت، معصومه صفایی مجد، و رضا ایمانخواه، “بررسی رابطه ی افکار مثبت با خودباوری و یادگیری فعال،” ایده ‌های نوین روانشناسی، vol. 13، no. 17 ، pp. 0–0، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/967987/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button