مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

254
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

151
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تصویرکودک در نمایشنامه های دهه چهل بهرام بیضایی

صفحات

 صفحه شروع 351 | صفحه پایان 376

چکیده

مفهوم کودکی و نمایشنامه نویسی در ایران, به مفهوم غربی آن, محصول شرایط نوین اجتماعی است که از عصر مشروطه آغاز شد. این روند, در دهه چهل به اوج بالندگی و شکوفایی و تغییر رسید. پیوستگی و دگرگونی انگاره کودکی و نمایشنامه را در آثار نمایشنامه نویسان جریان سازی همچون بهرام بیضایی می توان مشاهده کرد. در این نوشتار, تصویر و انگاره کودکی, در نمایشنامه های دهه چهل وی, که کودک در آن حضور دارد, به روش تحلیل کیفی محتوا, با رویکردی مبتنی بر نظریه های جامعه شناسی کودکی بررسی شد. از میان این آثار, فقط در شش نمایشنامه, حضور و تصویر کودک دیده شد. این نمایشنامه ها عبارتند از: عروسک ها, غروب در دیاری غریب, قصه ماه پنهان(یا سه نمایشنامه عروسکی), سلطان مار, ساحل نجات و گمشدگان. بر اساس نتایج به دست آمده, در سه نمایشنامه عروسکی؛ عروسک ها, غروب در دیاری غریب, قصه ماه پنهان, سیر تدریجی هویت بخشی به کودک را می توان مشاهده کرد. در نمایشنامه سلطان مار, بیضایی, فارغ از نگاهی متاثر از دوآلیته اساطیری و پیش جامعه شناختی, کودک را آمیخته ای از نیکی و شر می داند. در ساحل نجات او, دختر-طبیعت را همزاد و همسان می داند و نشان می دهد چگونه کودک و طبیعت در نقطه ای یگانه می شوند. روند تغییر و به گونه ای تکامل تصویر کودک را, در نمایشنامه گمشدگان می توان دید. کودک در این نمایشنامه, در سیری تدریجی, به شورش گر و عصیان گری تبدیل می شود که در برابر استیلاء بزرگسالان می ایستد و چرخه ستم پذیری را می شکند. به جز این تصاویر اصلی, درآثار نمایشی بیضایی, گاه کودک همچون شیء است و حضوری تزیینی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مطوری، سارا، صدیقی، مصطفی، صادقی، قطب الدین، و خجسته، فرامرز. (1399). تصویرکودک در نمایشنامه های دهه چهل بهرام بیضایی. ادبیات پارسی معاصر، 10(1 )، 351-376. SID. https://sid.ir/paper/968568/fa

    Vancouver: کپی

    مطوری سارا، صدیقی مصطفی، صادقی قطب الدین، خجسته فرامرز. تصویرکودک در نمایشنامه های دهه چهل بهرام بیضایی. ادبیات پارسی معاصر[Internet]. 1399؛10(1 ):351-376. Available from: https://sid.ir/paper/968568/fa

    IEEE: کپی

    سارا مطوری، مصطفی صدیقی، قطب الدین صادقی، و فرامرز خجسته، “تصویرکودک در نمایشنامه های دهه چهل بهرام بیضایی،” ادبیات پارسی معاصر، vol. 10، no. 1 ، pp. 351–376، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/968568/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button