مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

189
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

489
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش بازی درمانی به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان پسردوره ابتدایی مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 8

چکیده

 مقدمه: اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه یک اختلال رفتاری در کودکان است که مشکلات زیادی به دنبال دارد و روش های درمانی متعددی برای کاهش این مشکالت ارایه شده است. هدف از پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی آموزش بازیدرمانی به مادران بر کاهش مشکالت رفتاری دانشآموزان پسر دوره ابتدایی مبتال به اختالل بیشفعالی/ کمبود توجه بود. روش کار: پژوهش حاضر به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مادران دارای کودکان پسر دوره ابتدایی مبتال به اختالل بیش فعالی/ کمبود توجه در شهر تهران در سال 1395 بود. از بین این مادران, 30 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. افراد به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش 15 نفر و کنترل 15 نفر گمارش شدند. قبل از اجرای مداخله آموزشی, پیشآزمون در هر دو گروه انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه ارزیابی رفتاری مخصوص کودکان راتر فرم والدین جمع آوری گردید. آموزش الگوی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک CPRT برای مادران گروه آزمایش در 10 جلسه 2 ساعته اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. سپس از هر دو گروه آزمایش و کنترل پسآزمون گرفته شد. فرضیه ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره مانکوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: آموزش بازی درمانی به مادران در نمره های پرخاشگری و بیش فعالی 192/0 = افسردگی و اضطراب, F = 5/481, ƞ = 0/253 2 = 0/315 اجتماعی ناسازگاری, F = 7/800, ƞ 2 = 0/488 اجتماعی ضد رفتارهای, F = 10/578, ƞ 2 = 21/906, ƞ F و اختلال کمبود توجه 211/0 = 2 ƞ , 154/6 = F آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری ایجاد. p ≥ 0/05 کرده است. نتیجه گیری: آموزش بازیدرمانی به مادران میتواند به کاهش مشکالت رفتاری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی مبتال به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه کمک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حافظی، اکرم، توکلی قوچانی، حمید، و لشکردوست، حسین. (1398). اثربخشی آموزش بازی درمانی به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان پسردوره ابتدایی مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 11(4 )، 1-8. SID. https://sid.ir/paper/984973/fa

    Vancouver: کپی

    حافظی اکرم، توکلی قوچانی حمید، لشکردوست حسین. اثربخشی آموزش بازی درمانی به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان پسردوره ابتدایی مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی[Internet]. 1398؛11(4 ):1-8. Available from: https://sid.ir/paper/984973/fa

    IEEE: کپی

    اکرم حافظی، حمید توکلی قوچانی، و حسین لشکردوست، “اثربخشی آموزش بازی درمانی به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان پسردوره ابتدایی مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه،” مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، vol. 11، no. 4 ، pp. 1–8، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/984973/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button