مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

396
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

637
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر حرکات ریتمیک بر حافظه فعال، تبحر حرکتی و مهارت نوشتن در دانش آموزان دارای اختلال نوشتاری

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 31

چکیده

 مقدمه: از جمله مشکلات کودکان دارای اختلال نوشتن, اختلال در فرآیندهای شناختی میباشد. اختلال در کارکردهای حافظه فعال, اصلیترین ویژگی کودکان با اختلال نوشتاری است. یادگیری مهارتهای نوشتاری با انجام مهارتهای حرکتی تقویت شده که این تقویت بر عملکرد, طرحواره بدنی وپردازش اطلاعات و بهبود فرآیندهای شناختی از جمله حافظه تاثیر میگذارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات حرکتی بر حافظه فعال, مهارت نوشتن و تبحر حرکتی در کودکان با اختلال نوشتاری است. روش کار: بهمنظور انجام پژوهش, 32 دانش آموز پسر پایه سوم تا پنجم با اختلال نوشتاری به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند سپس بصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. برنامه تمرینی شامل تمرینات 12 هفته آیروبیک بود. آزمون فراخنای حافظه عددی, آزمون مهارت دست نویسی مینه سوتا و آزمون رشد حرکتی لینکن-اوزرتسکی در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد. یافته ها: بهمنظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد(P>0/5). نتایج نشان داد که بعد از یک دوره تمرین ریتمیک نمرات تبحر حرکتی وهمچنین حافظه فعال و مهارت نوشتن بصورت معناداری افزایش یافت, یافته ها نشان داد که بین حافظه فعال با نمرات تبحر حرکتی و مهارت نوشتن ارتباط معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که تمرینات حرکتی ممکن است به واسطه بهبود تبحر حرکتی و هماهنگی حسی و حرکتی باعث افزایش پردازش اطلاعات و بهبود حافظه فعال و نهایت بهبود نمرات نوشتن در کودکان با اختلال نوشتاری شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غفوری، روناک، حیرانی، علی، اقدسی، محمدتقی، و ابراهیمی، بهروز. (1398). تاثیر حرکات ریتمیک بر حافظه فعال, تبحر حرکتی و مهارت نوشتن در دانش آموزان دارای اختلال نوشتاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 11(1 )، 23-31. SID. https://sid.ir/paper/985309/fa

    Vancouver: کپی

    غفوری روناک، حیرانی علی، اقدسی محمدتقی، ابراهیمی بهروز. تاثیر حرکات ریتمیک بر حافظه فعال, تبحر حرکتی و مهارت نوشتن در دانش آموزان دارای اختلال نوشتاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی[Internet]. 1398؛11(1 ):23-31. Available from: https://sid.ir/paper/985309/fa

    IEEE: کپی

    روناک غفوری، علی حیرانی، محمدتقی اقدسی، و بهروز ابراهیمی، “تاثیر حرکات ریتمیک بر حافظه فعال, تبحر حرکتی و مهارت نوشتن در دانش آموزان دارای اختلال نوشتاری،” مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، vol. 11، no. 1 ، pp. 23–31، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/985309/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا