مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

215
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

592
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

زیست بوم نوآوری در صنعت خودرو ایران: چه هست؟ چه نیست؟

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 127

چکیده

 ماهیت سرمایه بر صنعت خودرو توام با هزینه بالای تحقیق و توسعه و سرعت بالای تحولات فناورانه در آن و همچنین پیوندهای گسترده این صنعت با صنایع بالادستی و بخش خدمات, موجب شده است تا تحقیق و توسعه و نوآوری در این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار باشد؛ به ویژه در شرایط تحریمی کشور که تامین داخل قطعات منفصله و مجموعه های با فناوری متوسط به بالا برای استمرار حیات این صنعت حایز اهمیت است. متاسفانه نوآوری, یکی از عناصر گم شده در صنعت خودروی ایران است و علل متعددی نیز برای این موضوع می توان برشمرد. در این مقاله اما نگاه به نوآوری از دریچه مفاهیم مرتبط با بوم سازگان نوآوری اتفاق افتاده, مفهومی که پیش از این کمتر مورد استفاده محققان قرار داشته است. برای این منظور, از روش تحلیل تم در مصاحبه با 20 تن از خبرگان فعال در زیست بوم نوآوری کشور استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در چارچوب بوم سازگان نوآوری این صنعت که متشکل از 9 عنصر اصلی شامل «محیط داخلی زیست بوم نوآوری», «محیط خارجی زیست بوم نوآوری», «بستر نوآوری», «خلق کنندگان نوآوری», «بهره برداران نوآوری», «متقاضیان نوآوری», «نهادهای میانجی», «عوامل تسهیلگر نوآوری» و «جریان های ارزشی و دانشی» می باشد؛ ضعف هایی هم چون «وجود حلقه های مفقوده», «ناهماهنگی نهادی», و «بروکراسی و پیچیدگی بالای برخی از فرآیندهای اجرایی» مهم ترین عوامل بازدارنده نوآوری به شمار می روند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسمعیلی پورماسوله، الهام، افشاری مفرد، مسعود، و بشیری، میثم. (1400). زیست بوم نوآوری در صنعت خودرو ایران: چه هست؟ چه نیست؟. بهبود مدیریت، 15(4 (پیاپی 54) )، 105-127. SID. https://sid.ir/paper/986316/fa

    Vancouver: کپی

    اسمعیلی پورماسوله الهام، افشاری مفرد مسعود، بشیری میثم. زیست بوم نوآوری در صنعت خودرو ایران: چه هست؟ چه نیست؟. بهبود مدیریت[Internet]. 1400؛15(4 (پیاپی 54) ):105-127. Available from: https://sid.ir/paper/986316/fa

    IEEE: کپی

    الهام اسمعیلی پورماسوله، مسعود افشاری مفرد، و میثم بشیری، “زیست بوم نوآوری در صنعت خودرو ایران: چه هست؟ چه نیست؟،” بهبود مدیریت، vol. 15، no. 4 (پیاپی 54) ، pp. 105–127، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/986316/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button