مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,282
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

755
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری در کاهش علایم اختلال استرس پس از ضربه ثانویه (STSD) و مشکلات روان شناختی همسران جانبازان مبتلا به PTSD مزمن ناشی از جنگ تحمیلی

صفحات

 صفحه شروع 122 | صفحه پایان 129

چکیده

   سابقه و هدف: STSD اختلالی است که به عنوان تاثیرات منفی مواجهه ثانویه بارویدادهای ضربه ای در بین اطرافیان و نزدیکان بیماران مبتلا به PTSD دیده می شود و نشانه های بالینی آن مشابه نشانه های موجود در افرادی است که به طور مستقیم در معرض مواجهه با آسیب قرار گرفته اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری در کاهش علائم STSD و مشکلات روان شناختی همسران جانبازان مبتلا به PTSD ناشی از جنگ بود.روش بررسی: در این پژوهش نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل, 28 نفر همسران جانبازان مبتلا به PTSD به تصادف در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی طی 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفت. آزمودنی ها با استفاده از مقیاس های سنجش اختلال استرس پس از ضربه ثانویه (STSS), سنجش افسردگی, اضطراب, استرس (DASS), سنجش نگرش های ناکارآمد (DAS) و پرسشنامه افکار خودآیند منفی (ATQ) ارزیابی شدند. داده ها با روش آماری T-Test تحلیل شدند.یافته ها: آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری در کاهش علایم کلی اختلال استرس پس از ضربه ثانویه و متغیرهای وابسته به آن شامل افکار و تصورات مزاحم, پاسخ های اجتنابی و علایم برانگیختگی و همچنین کاهش علایم افسردگی, اضطراب, استرس, میزان نگرش های ناکارآمد و میزان فراوانی و اعتقاد به افکار خودآیند منفی در آزمودنی ها اثربخش بود (0.05>p).نتیجه گیری: از یافته های این پژوهش نتیجه گیری می شود که جلسات ده گانه آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری در کاهش علایم اختلال استرس پس از ضربه ثانویه و مشکلات روان شناختی همسران جانبازان مبتلا به PTSD مزمن تاثیرگذار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کاظمی، آمنه سادات، بنی جمالی، شکوه السادات، احدی، حسن، و فرخی، نورعلی. (1391). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری در کاهش علایم اختلال استرس پس از ضربه ثانویه (STSD) و مشکلات روان شناختی همسران جانبازان مبتلا به PTSD مزمن ناشی از جنگ تحمیلی. علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 22(2)، 122-129. SID. https://sid.ir/paper/98716/fa

    Vancouver: کپی

    کاظمی آمنه سادات، بنی جمالی شکوه السادات، احدی حسن، فرخی نورعلی. بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری در کاهش علایم اختلال استرس پس از ضربه ثانویه (STSD) و مشکلات روان شناختی همسران جانبازان مبتلا به PTSD مزمن ناشی از جنگ تحمیلی. علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی[Internet]. 1391؛22(2):122-129. Available from: https://sid.ir/paper/98716/fa

    IEEE: کپی

    آمنه سادات کاظمی، شکوه السادات بنی جمالی، حسن احدی، و نورعلی فرخی، “بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری در کاهش علایم اختلال استرس پس از ضربه ثانویه (STSD) و مشکلات روان شناختی همسران جانبازان مبتلا به PTSD مزمن ناشی از جنگ تحمیلی،” علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، vol. 22، no. 2، pp. 122–129، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/98716/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button