مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,334
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

701
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بهینه یابی حمل و نقل بنزین از پالایشگاه ها و مبادی ورودی به انبارهای اصلی شرکت نفت: مدل جریان شبکه

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 124

چکیده

 در این مقاله با استفاده از یک مدل جریان شبکه و با توجه به محدودیت های موجود در ظرفیت تولید, انتقال و ذخیره فرآورده بنزین, به این سوال پاسخ داده می شود که چه مقدار بنزین از کدام پالایشگاه یا بندر ورودی, با کدام وسیله و از کدام مسیر, به کدام یک از نقاط تقاضا حمل شود, به گونه ای که هزینه حمل و نقل کم ترین مقدار ممکن را داشته باشد. مدل طراحی شده در این تحقیق در دو مرحله حل شده است. در مرحله اول با توجه به ارزان تر بودن هزینه انتقال توسط خطوط لوله نسبت به دیگر وسایل حمل و نقل, از وارد کردن هزینه انتقال توسط نفت کش های جاده پیما صرف نظر شده است تا حداکثر جریان با توجه به محدودیت خطوط لوله برقرار شود. سپس در مرحله دوم تمامی عرضه و تقاضاهای تخصیص داده شده به نقاط در مرحله اول از مقادیر اولیه کسر و مدل با توجه به هزینه نفت کش های جاده پیما حل می شود. نتایج نشان می دهد که خطوط لوله با وجود این که حجم بالایی از حمل فراورده بنزین را به عهده دارد, سهم کمی از هزینه را به خود اختصاص داده است. در ارتباط با نفت کش های جاده پیما این نتیجه کاملا برعکس است. نتایج نشان می دهد که با گسترش خطوط لوله در بسیاری از مسیرهای بهینه یابی شده می توان هزینه حمل و نقل این فرآورده را تا حد زیادی کاهش داد که نشانگر آن است که بسیاری از این مسیرها به صورت بهینه عمل نمی کنند. در نهایت بر روی نتایج به دست آمده تحلیل حساسیت انجام گرفته است که این تحلیل حساسیت قیمت های سایه ای و میزان حساسیت هر کدام از پارامترها و متغیرهای مدل را مشخص می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    گلستانی، شهرام، صدرزاده مقدم، سعید، و عظیم زاده، صفیه. (1391). بهینه یابی حمل و نقل بنزین از پالایشگاه ها و مبادی ورودی به انبارهای اصلی شرکت نفت: مدل جریان شبکه. مطالعات‌ اقتصاد انرژی‌، 9(32)، 95-124. SID. https://sid.ir/paper/99492/fa

    Vancouver: کپی

    گلستانی شهرام، صدرزاده مقدم سعید، عظیم زاده صفیه. بهینه یابی حمل و نقل بنزین از پالایشگاه ها و مبادی ورودی به انبارهای اصلی شرکت نفت: مدل جریان شبکه. مطالعات‌ اقتصاد انرژی‌[Internet]. 1391؛9(32):95-124. Available from: https://sid.ir/paper/99492/fa

    IEEE: کپی

    شهرام گلستانی، سعید صدرزاده مقدم، و صفیه عظیم زاده، “بهینه یابی حمل و نقل بنزین از پالایشگاه ها و مبادی ورودی به انبارهای اصلی شرکت نفت: مدل جریان شبکه،” مطالعات‌ اقتصاد انرژی‌، vol. 9، no. 32، pp. 95–124، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99492/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button