مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

69
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

45
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

بررسی ریشه های پیدایش مکاتب هنری بومی و ایالتی در دوره صفوی با رویکرد تاریخی مطالعه موردی: مکتب نوشناخته استرآباد (نیمه دوم قرن 10 و نیمه اول قرن 11 ه. ق)

نویسندگان

ساختمان گر محمدرضا

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 بررسی شرایط مذهبی, اجتماعی و اقتصادی دشت گرگان و اهمیت این منطقه در دوران صفوی, نشان از شرایط لازم جهت شکل گیری یک مکتب ایالتی در استرآباد دارد. مطالعه نسخه های منسوب به مکتب استرآباد, که به دلیل پراکندگی و عدم شناخت از آنان تا به حال مورد تحلیل جامع واقع نشده اند, دارای ویژگی های خاص بومی هستند که استقلال آنان از دیگر مکاتب هم دوره خود, کاملاً مشهود است. با معرفی و بررسی نسخه های ارائه شده در موزه های بریتانیا و نیز 15 نگاره از یک شاهنامه در موزه ملک تهران, به عنوان تنها نسخه منسوب به شاهنامه استرآبادی موجود در ایران می توان به آن ویژگی های منحصربفرد پی برد. در این پژوهش, با رویکرد تاریخی و شناخت شرایط اقتصادی, مذهبی و اجتماعی استرآباد در دوره صفوی, که البته درک ریشه های فرهنگی آن, نیاز به درک تحولات استرآباد در دوره های قبل از صفویان دارد, و نیز تغییر رویکرد حمایت از هنر در زمان شاه تهماسب صفوی و تعطیلی کارگاه قزوین و حضور تعدادی از هنرمندان دربار صفوی در استرآباد و برقراری آرامش سیاسی که زمینه ساز فعالیت های فرهنگی است و پیدایش دو دوره آرامش سیاسی شناخته شده در این منطقه, وجود کارگاه هنری ایالتی در حکومت محلی استرآباد را محتمل می سازد. همچنین با بررسی منتخبی از نگاره های شاهنامه های این دوره, به لحاظ, فضای تصویری و انتخاب محدوه رنگی, خصوصیات بومی در رنگ آمیزی و صحنه پردازی و تنوع کیفیت این تصاویر, علاوه بر نمایان شدن هویت منحصربفرد آنان, حضور و فعالیت چندین نگارگر در تولید این نسخ که نشان از وجود کارگاه هنری مستقل است مشخص می گردد. روش تحقیق در مباحث تاریخی به شیوه تحلیلی-تاریخی و در مطالعه نسخه و نگاره ها, به شیوه توصیفی, تحلیلی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ساختمان گر، محمدرضا. (1401). بررسی ریشه های پیدایش مکاتب هنری بومی و ایالتی در دوره صفوی با رویکرد تاریخی مطالعه موردی: مکتب نوشناخته استرآباد (نیمه دوم قرن 10 و نیمه اول قرن 11 ه. ق). کنفرانس بین المللی زبان، ادبیات، تاریخ و تمدن. SID. https://sid.ir/paper/995935/fa

    Vancouver: کپی

    ساختمان گر محمدرضا. بررسی ریشه های پیدایش مکاتب هنری بومی و ایالتی در دوره صفوی با رویکرد تاریخی مطالعه موردی: مکتب نوشناخته استرآباد (نیمه دوم قرن 10 و نیمه اول قرن 11 ه. ق). 1401. Available from: https://sid.ir/paper/995935/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا ساختمان گر، “بررسی ریشه های پیدایش مکاتب هنری بومی و ایالتی در دوره صفوی با رویکرد تاریخی مطالعه موردی: مکتب نوشناخته استرآباد (نیمه دوم قرن 10 و نیمه اول قرن 11 ه. ق)،” presented at the کنفرانس بین المللی زبان، ادبیات، تاریخ و تمدن. 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/995935/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button