مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

143
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

118
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

مدل یابی رفتارهای پرخطر بر اساس سبک های دلبستگی و همدلی با میانجی گری پرخاشگری در فرزندان بدسرپرست شهر زنجان

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 مقدمه و هدف: گسیختگی خانواده و عوامل مختلف دیگر, خانواده های زیادی را با بی سرپرستی و بدسرپرستی کودکان روبه رو ساخته است. تجربه بدرفتاری به خصوص در طول سال های اولیه, کودک را در معرض کارکردهای سازش نایافته اجتماعی, روانشناختی, روانی-زیستی قرار می دهد. این پژوهش, با هدف مدل یابی رفتارهای پرخطر بر اساس سبک-های دلبستگی و همدلی با نقش میانجی پرخاشگری در فرزندان بدسرپرست شهر زنجان اجرا شد. مواد وروش ها: پژوهش حاضر, توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر در برگیرنده تمامی فرزندان (دختر و پسر) بدسرپرست از سن 10 تا 20 ساله ساکن شهر زنجان در سال 98 –,99 می باشد که 120 نفر از آنها با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شد و پرسشنامه های دلبستگی هازن و شیور (1978), پرخاشگری باس و وارن(2000), واکنش های بین فردی توسط دیویس (1983) و رفتارهای پرخطر زاده محمدی و همکاران (1390) برای هر آزمودنی پر شد. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده گردید. جهت انجام تحلیل, از نرم افزار AMOS-18 و SPSS-23 استفاده شد. یافته ها: یافته های حاصل از شاخص های نیکویی برازش مدل اصلی تحقیق نشان دهنده برازش بالای مدل بود. نتایج نشان داد سبک های دلبستگی دارای اثر مثبت و معنی داری بر رفتارهای پرخطر در فرزندان بدسرپرست با نقش میانجی پرخاشگری می باشد(001/0p<)؛ همچنین همدلی دارای اثر منفی و معنی داری بر رفتارهای پرخطر در فرزندان بدسرپرست با نقش میانجی پرخاشگری می باشد(05/0p<). نتیجه گیری: از آنجایی که توانایی هیجانی کودکان بطور معمول در سنین پایین به سرعت پیشرفت می کند, تا حد زیادی حاصل شکل گیری سبک دلبستگی کودک و توانایی همدلی والدین بالاخص میزان صحبت کردن والدین درباره هیجان های مختلف است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، محمدسعید، قاسمی، یوسف، و کیمیا قلم، مائده. (1401). مدل یابی رفتارهای پرخطر بر اساس سبک های دلبستگی و همدلی با میانجی گری پرخاشگری در فرزندان بدسرپرست شهر زنجان. کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. SID. https://sid.ir/paper/995939/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی محمدسعید، قاسمی یوسف، کیمیا قلم مائده. مدل یابی رفتارهای پرخطر بر اساس سبک های دلبستگی و همدلی با میانجی گری پرخاشگری در فرزندان بدسرپرست شهر زنجان. 1401. Available from: https://sid.ir/paper/995939/fa

    IEEE: کپی

    محمدسعید احمدی، یوسف قاسمی، و مائده کیمیا قلم، “مدل یابی رفتارهای پرخطر بر اساس سبک های دلبستگی و همدلی با میانجی گری پرخاشگری در فرزندان بدسرپرست شهر زنجان،” presented at the کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/995939/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button