مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

31
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر تاب آوری سربازان بر اساس مدل خودکارآمدی

نویسندگان

 , , , , | صدور گواهی نویسنده 

صفحات

 صفحه شروع 1008 | صفحه پایان 1015

چکیده

 زمینه و هدف: شناخت عوامل دخیل در میزان تاب آوری سربازان و چگونگی تنظیم هیجانات در برابر مسائل و مشکلات دوران سربازی, می­تواند باعث پیشگیری از بروز بسیاری از رفتا­ر­های نامطلوب در محیط نظامی و نیز سازگاری بیشتر فرد با محیط شود, لذا این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین تنظیم هیجان و تاب آوری و عوامل مؤثر بر آن در سربازان فرماندهی انتظامی شهرستان مرودشت در سال 1399 انجام شد. روش ها: مطالعه حاضر, از نوع پژوهش­ های نیمه­ آزمایشی پیش ­آزمون-پس ­آزمون با دو گروه کنترل و آزمون, با روش نمونه­­ گیری خوشه­ ای تصادفی با حجم نمونه 118 نفر )در هر گروه 59 نفر( در سال 1399 در مقرهای انتظامی شهرستان مرودشت انجام شده است. برای جمع­ آوری داده­ها از پرسشنامه­ های جمعیت شناختی 8 سوالی, تاب­آوری با 25 سوال, تنظیم شناختی هیجان با 18 سوال و خودکارآمدی 32 سوالی استفاده شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 22 و آزمون های آماری Chi-square, Pearson correlation, Independent t-test و linear regression تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که نمره خودکارآمدی و تاب آوری قبل و بعد از مداخله آموزشیِ مهارت ­های تنظیم هیجان بر تاب­ آوری سربازان, در گروه آزمون تفاوت آماری معناداری داشت (0/001P≤), در حالی­ که این تغییرات در گروه کنترل معنادار نبود (0/706=P < /span>). درون گروه­ ها, نمره تنظیم هیجانی قبل و بعد از مداخله در گروه کنترل و مداخله تفاوت معناداری را نشان نداد اما میانگین تغییرات در گروه مداخله بیشتر بود. همچنین نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین تاب آوری و تنظیم هیجان رابطه همبستگی وجود دارد (0/302r= و 0/002P=) و تحلیل رگرسیون خطی جهت تعیین تأثیر تنظیم هیجان بر تاب­آوری در دو گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله نیز نشان داد که 8 درصد تغییرات نمره تاب­ آوری وابسته به تنظیم هیجان می ­باشد. نتیجه گیری: مداخله آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر تاب ­آوری با استفاده از نظریه خودکارآمدی بر روی سربازان تأثیر قابل توجهی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button